Părul lung

Unii rockeri, atunci când sunt apostrofaţi pentru părul lung, răspund cu îndrăzneală: „Dar Hristos nu a avut părul lung? Oare călugării nu au părul lung? Oare nu au fost mulţi sfinţi care au avut părul lung (de pildă, Sf. Daniil Stâlpnicul purta părul asemănător cu un hippie: lung cu cărare pe mijloc; v. icoana sa)?”. Aparent un rocker nu s-ar diferenţia din acest punct de vedere de un călugăr. Şi totuşi diferenţa este fundamentală.

Înainte de toate trebuie spus că nici călugării şi nici Domnul Hristos nu sunt potrivnici Sfântului Pavel în care grăia acelaşi Duh Sfânt şi care spune că bărbatul „să nu poarte părul lung, ca femeile”. Călugării şi Mântuitorul poartă părul lung tocmai ca expresie a neîngrijiri de cele ale lumii, îl lasă să crească tocmai pentru că sunt prea preocupaţi de cugetarea dumnezeieştilor taine şi nu mai acordă nici o atenţie celor din afară.

Călugărul care a fugit în pustie era atât de desprins de lume, încât, după mărturiile din Pateric, abia se putea găsi la el vas pentru pâine şi apă, de foarfecă ne mai putând fi vorba. De altfel, mulţi călugări, din pricina nevoinţei aspre, îşi pierdeau până şi podoaba capilară şi barba. Pentru ei părul lung nu este semnul sine qua non al călugăriei, ci o consecinţă firească.

Pentru rocker însă parul este însemn emblematic. Nu eşti rocker adevărat dacă nu ai părul lung. Pentru ei părul este obiectul unei griji permanente. Deci ceea ce pentru călugăr este semnul unei dezlipiri de cele ale lumii, pentru rocker este semnul lipirii de lume, de un ideal ce ţine de lumea aceasta. Modelul călugărului este Hristos, al rockerului vreun star de muzică rock. De altfel Sfântul Pavel avertizează împotriva cutumelor păgâne care se perpetuaseră în creştinism şi aduc cu ele un mod de a gândi. Părul mare era apanajul elitei filosofice păgâne. Problema este de a nu fi rob modului de gândire legat de anumite însemne exterioare. Acoperământul capului o pune pe femeie în relaţie cu starea dintre Adam şi Eva de după cădere. El o ajută să înţeleagă starea de la care pleacă. Desigur că un călugăr care face din starea sa un motiv de mândrie şi slavă deşartă, etalându-şi călugăria sa, este la fel de vinovat ca şi o femeie fără acoperământ. Amândoi fac acest lucru din mândrie sau slavă deşartă, din dorinţa de a se impune, în plus, există sfinte care nu numai că nu au avut acoperământ, dar care au îmbrăcat haine bărbăteşti şi au vieţuit, nu în pustie, ci în mănăstire printre bărbaţi, fără să fie recunoscute (Sf. Matrona – 9 nov., Sf. Eufrosina – 25 sept., Sf. Evghenia – 24 dec., Sf. Teodora din Alexandria – 11 sept., etc.). Dar la toate acestea se poate foarte limpede observa duhul de adâncă smerenie în care trăiau, şi cinstea dată bărbaţilor. Dacă femeia nu poartă acoperământ, pentru că nu vrea să se opună duhului lumii, se face părtaşă acestui duh apostat.

Raţiunile adânci ale fiecărui suflet nu le cunoaşte însă decât Dumnezeu. La fel este şi cu barba pentru preoţi. Dacă nu port barbă sau reverendă pentru că mi-e ruşine de lumea care mă va ocărî, sunt la fel de vinovat ca şi femeia care nu poartă acoperământ pentru acelaşi motiv. Dacă nu port barbă pentru că nu am sau mi-a căzut din multa nevoinţă, atunci nu e nici o problemă. Deci importantă este aşezarea sinceră înaintea lui Dumnezeu. Creştinul, indiferent de statutul lui în Biserică, nu trebuie să facă nici un compromis cu lumea.

Laurenţiu Dumitru

–––––––––––––––––-

M-a interesat acest articol bine alcătuit tocmai pentru că m-am „învrednicit” şi eu de păr lung. Nu contează de cîţi ani îl port, aşa cum nu contează nici cît de lung e. Contează că îl port. De ce îl port ? Pentru că, dacă înlăuntrul meu este gol şi pustiu şi Dumnezeu nu află loc de hodină în mine, adică, dacă faptele mele vădesc celor ce mă înconjoară credinţa mea uscată şi nu sînt deloc un exemplu, un tipar de om creştin – mă gîndesc că nu-mi rămîne altceva decît trupul să mi-l orientez în direcţia corectă. Cînd mă uit în oglindă văd o mutră de creştin amăgit. Amăgit de el însuşi. Porţi păr lung. Vrei să te arăţi mare postitor şi rugător. Însă nu numai că nu-mi iese, dar nici nu caut să-mi iasă. Pt. că fizicul este înşelător. Una este pe faţă, alta este în interior. Uneori îmi vine să mă rad pe cap. Să arăt tuturor că nu merit să am o înfăţişare de creştin. Să încetez a-i minţi. În fiecare zi, cu fiecare apariţie „evlavioasă” a mea. Însă mă cuprinde o jale. La ce bun ţi-ai mai lăsat păr lung dacă tot vrei să-l tai ? Pe cine vrei să impresionezi ? Stai cuminte şi începe o dată să te comporţi aşa după cum arăţi. Părul meu lung înseamnă uneori (cînd mă apucă jălea) o chemare la trezire. La trezirea duhovnicească…

Nu am nimic cu cei care poartă păr scurt sau sînt raşi pe cap. Întotdeauna apreciez oamenii sinceri. Să fim sinceri în faţa lui Dumnezeu şi între noi, oamenii. Ai păr lung – poartă-te respectiv. Nu te porţi cum trebuie, amîni trezirea – ia 10 lei şi fă o plimbare la frizerie. Mi se face ruşine cînd mă gîndesc la marii asceţi şi rugători, cu părul şi bărbile uscate de atîta nevoinţă şi griji nelumeşti. Cînd mă văd pe mine în oglindă (aşa „evlavios”, cu păr lung şi barbă) cu faţa „gruzită” şi plină de importanţă şi cînd văd chipurile pline de lumină dumnezeiască, de culoare şi de bucurie cerească ale sfinţilor (care la fel, au păr lung şi barbă, înfăţişare ce este într-o deplină concordanţă cu starea duhonvicească interioară) – mi se face silă de mine. Sau mai bine zis de oglindă…

  1. 21 Decembrie 2007 la 23:52

    „Nu contează cât de lung am părul, important e cum şi ce gândesc”…

  2. pavlos
    10 Ianuarie 2008 la 20:50

    Subscriu la ceea ce spune lucian!

  3. Chiril
    10 Ianuarie 2008 la 23:05

    bune pasaje de autoapreciere si (mai ales) ultimele cuvinte „mai bine zis de oglinda”.P.O.

  4. alex
    2 Octombrie 2008 la 17:41

    dap..lucian are dreptate… si in plus .. cine a spus prostia asta cu .. dak nu ai parul lung nu esti rocker adevara… e o tampenie … nu stiu cum ati putut scrie asa ceva…[mai ganditi din cand in cand?]… nu conteaza parul si cat de lung este… nici nu stiu de une e asta? va spun ca eu si probabil ca alte mii de oameno poate.. care asculta rock si apreciaza si cealanta muzica din jurul lor[stiti ca fara manele] nu am parul lung… dar totusi .. inca ascult rocker si nimeni nu mias zis k nu sunt rocker adevarat…nici nu vreau asta… nu incerca sa o scoti cu biblia… nu conteaza parul cat de lung il ai[atata timp cat ai ceva sub el]

  5. alex
    2 Octombrie 2008 la 17:43

    imi cer scuze pentru greselile de ortografie

  6. 7 Octombrie 2008 la 20:38

    Frumoase gandurile tale.
    Domnul sa-ti dea in toata vremea ganduri smerite.

    L.

  7. smerel
    13 Februarie 2010 la 18:48

    Cu toata smerenia ta preaslavite nenorocit, nu crezi ca impingi pe altii la poticnire si intrigi lumesti? Ce fel de crestin te numesti tu? N-ai ochi pentru strachina ta, ca un sfant ce te crezi? Cine are dreptul sa judece aproapele? Daca nu voi fi ridicat in rai pentru ca am purtat parul lung toata viata e doar problema mea, cine esti tu sa-ti dai cu presupusul pentru mantuirea sufletului meu? Ai grija de tine prietene caci prefacatoria se pedepseste mai aspru decat o pleata purtata in sinceritate de Dumnezeu! Si te numesti pastrator al Scripturii? Falsule!! Piei!

  8. diaconescumarius
    11 Septembrie 2010 la 10:29

    Am dialogat si eu cu cineva pe tema asta, care imi spunea ca trebuie sa imi tai parul – exact acelasi citat din Sf. Apostol Pavel mi l-a redat 🙂 – si sa nu imi mai tund barba …Va dati seama ca la cei 42 de ani ai mei e greu ca cineva sa ma mai convinga de acest lucru, dupa ce „baietii lui nea Nicu” nu au reusit sa o faca la vremea cu pricina, profesorii din facultate s-au lasat pagubasi dupa primele incercari, iar parintii mei – Dumnezeu sa-i odihneasca in pace – nu mi-au impus niciodata o restrictie in acest sens.
    Acum vin si zic. In fata lui Dumnezeu gresim „in tot locul si-n tot ceasul”, de cand deschidem ochii dimineata si pana mergem seara la culcare. Interesant e sa nu vezi calugarii care au pactizat cu fosta securitate, sa vezi calugarii dand in oameni sau facand adevarate orgii sexuale si sa spui ca ei au voie sa poarte parul lung, si sa lipesti pe tinerii care poarta parul lung eticheta ” Părul mare era apanajul elitei filosofice păgâne „. Incerc sa fiu drept, sa nu fiu mandru, sa imi iubesc aproapele si … imi voi lasa parul lung … Si cred ca si astfel de judecati, inca mai tin tineretul roman departe de sfanta biserica. Caci nu te numesti Prometeu daca te inteapa olecuta ficatul! 🙂

  9. 2 Martie 2011 la 21:30

    Si eu am parul lung
    Inca putinel si il pot prinde in plete
    Deabea astept..
    Multi ma critica… spun ca ” nu imi sta bine ”
    Gasesc fel de fel de motive sa imi spuna sa ma tund..
    Inainte eram ” persecutat ” de familie
    Insa acuma Au inteles in final ca ei orce ar face nu ma vor vedea TUNS prea CURAND

  10. gigel42
    29 Iunie 2011 la 14:33

    Si eu am avut parul lung si mi l-am taiat din diferite motive;intr’adevar ,daca ai parul lung trebuie sa t-il ingrijesti bine si asta inseamna „grija lumeasca” ;pe de alta parte ,pe plan social poate esti vazut „mai altfel ” decit altii , nu numaidecit intr-un sens bun(ba mai des intr-un sens rau ,adica mai „salbatic” ,mai „nedomolit”) ;daca pot sa-mi permit o parere ,cred ca fiecare ar trebui sa mearga mai des la biserica si mai vorbeasca cu un preot bun(duhovnic) si sa invete sa se roage la Dumnezeu ,iar dupa aceea se va gindi singur ,cu chibzuinta ,cum este mai bine pentru el insusi fara sa tina prea mult cont de parerea celor din jur .Dumnezeu sa ne lumineze mintile spre fapte bune !

  11. paula
    27 Aprilie 2012 la 23:22

    parul lung si barba sunt o podoaba de la Dumnezeu asa ca oricine vrea sa le aibe nu e nici un pacat cum considera unii farisei totul e cum e inima ta si cu si fara tot acelasi om esti mintea ramane aceiasi doar oameniii ne vad altfel e logic nu….dar atentie OAMENII DISPRETUIESC ADESEA PE CEI CARE SUNT DIFERITI DE EI INSISI.

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

