Prima pagină > Apusul, Atitudine, Gînduri, Ortodoxie > „Îndreptarea” calendarului

„Îndreptarea” calendarului

Fiind creat dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu, omul este singura fiinta care are notiunea timpului, animalele traind intr-un prezent continuu.

Daca vom privi in istorie, vom vedea ca fiecare civilizatie si-a elaborat propriul calendar, in conformitate cu propriile credinte, fiecare interpretand intr-un mod aparte timpul. Egiptenii spre exemplu, il stabileau in functie de domnia unui anumit faraon, conceptul de „an”, asa cum il intelegem noi astazi, fiind necunoscut. La greci sau la hindusi, putem vorbi despre un ciclu temporal, cu observatia ca trecutul era mitologizat. Prin urmare, acuratetea masurarii timpului era si ramane relativa, raportandu-se la un sistem care mai mereu este definit de credinta „in ceva”. Numai pornind de la niste axiome putem stabili veridicitatea unui sistem, in cazul de fata, cel al masurarii timpului. Ori, in crestinism, Adevarul nu este un concept ci o Persoana: Hristos, Fiul lui Dumnezeu, iar totul trebuie cantarit cu aceasta Masura. Asadar, la baza ideii de calendar sta Hristos, iar nu astronomia.

Calendarul nu reprezinta timpul insusi ci este o imagine a timpului, depinzand de viziunea religoasa din care a izvorat, deoarece elaborarea calendarului a fost ceruta de celebrarea sarbatorilor religioase si a sacrificarilor ritualice. Calendarul gregorian, nu este mai precis decat cel al Mayasilor, daca ar fi sa facem o comparatie.

In 1920, Patriarhia de Constantinopol a trimis o Circulara tuturor Bisericilor crestine, recunoscand „superioritatea” noului calendar, considerand adoptarea lui ca fiind un mare pas inainte, din punct de vedere ecumenist. In acest sens, ecumenistii argumenteaza ca schimbarea calendarului nu este o dogma. Asa este, dar daca am elimina si celelalte aspecte nedogmatice precum: celibatul episcopilor, preotia femeilor, interzicerea femeilor de a intra in Sfantul Altar, inchinarea la Rasarit, etc., ar trebui sa re-analizam intregul concept de Biserica, cu dogme cu tot. Unde mai pui ca pana la Sinodul VII A Toata Lumea, cinstirea icoanelor nu era o dogma, acesta fiind argumentul forte al iconoclastilor.

Calendarul religios este ca o icoana. Pana cand lemnul nu este pictat cu chipul Mantuitorului, el ramane lemn, si n-ar fi nici un pacat daca l-am taia si pune pe foc, dar dupa pictare devine un obiect sacru, de minuni-facator. La fel si calendarul! El se cheama „iulian” pana cand Biserica scrie pe el data Pastelui, socotind Pascalia dupa el, precum si Tipicul Mare. Din acel moment, el devine o icoana a timpului, prin care practica Bisericii transforma timpul in eternitate. Astronomia sau acuratetea matematica nu mai conteaza, deoarece acum problema a devenit una strict eclesiastica, adica o problema bisericeasca.

Calendarul bisericesc face parte din Sfanta Traditie, iar cei care au acceptat schimbarea lui au provocat Sfanta Traditie. Nu-i un pacat usor!…

Oare nu s-a mai dezbatut problema calendarului pana acum? Ba da, la sinoadele din 1583, 1587 si 1593, ultimul amenintand cu excomunicarea pe oricine ar indrazni sa-l schimbe. Deci, daca la mai multe Sinoade la care au participat de-Dumnezeu-purtatori-Sfinti-Parinti, s-a hotarat un lucru, atunci subiectul este incheiat si cazul clasat.

Sfanta Liturghie reprezinta o lucrare a intregii Biserici, care are loc pe tot cuprinsul ei, reprezentand unitatea in spatiu, in timp, in istorie si de asemenea, o unitate a celor doua lumi (Cerul si pamantul), cand timpul se uneste cu vesnicia.

Odata cu adoptarea noului calendar, armonia in care Bisericile Ortodoxe locale isi cinsteau sarbatorile, a fost rupta. Asa se face ca in timp ce Biserica Rusa, Biserica Sarba, dimpreuna cu Sfantul Munte si Biserica din Ierusalim canta „Fecioara astazi, pe Cel mai presus de fiinta naste…”, noii calendaristi canta „In Iordan botezandu-Te Tu, Doamne…”. In timp ce Bisericile fidele Traditiei patristice canta troparul Teofaniei, Bisericile noului calendar canta troparul Sfantului Macarie cel Mare.

Biserica s-a manifestat dintotdeauna ca o simfonie, nu ca o babilonie. Dar iata ca, in sec. XX, niste oameni cu totul straini de Duhul Ortodoxiei [1], au rupt aceasta unitate.

Caz concret: stim ca Duminica dupa Rusalii este Duminica Tuturor Sfintilor. Mai stim si ca Pastele nu poate cadea decat intre 4 aprilie si 9 mai, in functie de aceste date fiind considerat „devreme” sau „tarziu”. Daca Pastele „pica devreme” postul Sfintilor Apostoli este mai lung. Daca Pastele „pica tarziu”, postul Sfintilor Apostoli este mai scurt. Ceea ce nu multi stiu este ca acest Post are o importanta deosebita, iar micsorarea lui contravine Sfintei Traditii precum si Sfintelor Canoane. Doi patriarhi care au vrut sa micsoreze acest Post su fost inclocuiti: Ieremia III, in 1725 (propunea un Post de 12 zile) si Calinic, in 1783 (propunea un Post de 7 zile).

Ce se intampla daca Pastele ar cadea pe 8 mai, dupa noul calendar? Atunci Duminica tuturor Sfintilor as trebui sarbatorita dupa praznicul Sfintilor Apostoli, ceea ce este inadmisibil. Ar mai insemna, de asemenea, ca sarbatoarea Sfintilor Apostoli ar cadea miercurea dupa Rusalii, adica un Post de numai doua zile, intr-o perioada in care Sfintele Canoane interzic postirea. E ca si cum ai tine post in zilele de Craciun sau Pasti.

Canonul 56 al celui de-al VI-lea sinod ecumenic stabileste ca toate posturile se vor tine deodata (in comun). Ori, daca luam ca exemplu Nasterea Domnului, unii serbeaza odovania, in timp ce altii sunt inca in Post.

Duhul Sfant s-a pogorat peste Apostoli, cand acestia erau adunati cu totii. Ce s-ar fi intamplat daca unii dintre dintre ei ar fi primit Duhul Sfant, in timp ce altii s-ar fi ridicat zicand: „Nu! Noi il vom primi altadata!” ?

Sursa

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: