Prima pagină > Apusul, Atitudine, Cuvînt Bun, Ortodoxie > „Sfinţii Părinţi de astăzi”…

„Sfinţii Părinţi de astăzi”…

maica.jpgMulţi ortodocşi din zilele noastre sînt tulburati de avîntul ecumenismului şi al secularismului care bîntuie în rîndul ierarhilor, şi nu prea ştiu ce să facă.

Zilele trecute mi-a fost dat să primesc o lecţie excelentă de „neascultare” faţă de “sfinţii părinţi de astăzi”, o neascultare binecuvantată – zic eu – şi totodată plină de sens şi de putere nebănuită, conţinînd în sine sîmburele dăinuirii ortodoxe de-a lungul timpului: raportarea la trecut, la înaintaşi, la cum a fost mai înainte şi ignorand aggiornamentele.

Lecţia mi-a fost dată de o maică bătrînă care la peste 80 de ani ai săi luptă împotriva aggiornamentelor din calendar (înmulţirea dezlegărilor) prin … post. Original, nu? Nu petiţii online, nu manifestaţii, nu proteste la ierarhi ci … post:

– Păi ce, maică, eu aşa am pomenit de cînd sînt la mănăstire, de mică, în Postul Crăciunului se dezlega la peşte doar de Sf. Nicolae. Eu aşa ţin postul, am mîncat peşte doar de Sf. Nicolae, ce atîtea dezlegări?
– Ei maică, – zice un frate – acum lumea merge la muncă şi trebuie să mănînce, are nevoie de putere. Altă dată ţăranii stăteau iarna, nu munceau. De aia s-au dat multe dezlegări.
– De aia zici mata? O fi şi aşa, dar eu cred că s-a cam dat drumu’ la ăla cu coarne în lume, de aia s-au dezlegat atîtea acum.

Mintea “anacronică” a maicii, nu acceptă aggiornamentele introduse de ierarhii cu multe şi complexe studii mai ales în Occident, deşi maica înţelege şi explică totul: simplu şi plastic. Pentru maică, nevoinţa este firească şi orice abatere de la “cum a pomenit” ea de cînd era mică la mănăstire, nu e primită, chiar dacă vine cu binecuvîntare de la “sfinţii părinţi de astăzi” – o altă expresie prin care maica în trei cuvinte descrie o crudă realitate a zilelor noastre: “sfinţii părinţi de azi” cam iau locul Sfinţilor Părinţi. Deşi maica probabil nu e la curent cu toate aggiornamentele din Biserică, ea “a mirosit” mişcarea şi a catalogat-o. Totuşi, în simplitatea ei, maica nu a încetat să nădăjduiască că Sfinţii Părinţi vor birui chiar şi astăzi, şi ne-a pus să căutăm în calendarul de anul acesta (2008) să vedem dacă nu cumva în Postul Naşterii Domnului sînt mai puţine dezlegări ca în cel din proaspătul 2007. Din păcate nu a fost să fie aşa … poate la anu’.

Am primit astfel o lecţie de trăire inedită a Ortodoxiei, o cale de luptă împotriva ecumenismului pe care nu aş fi descoperit-o altfel şi pe care încerc să o pun în faţă celor care nu ştiu ce să facă în zilele noastre ca să oprească plagă ecumenistă să infecteze toată Biserica. Am primit astfel un răspuns cum să luptăm împotriva aggiornamentelor: păstrînd cele ce am primit de la Sfinţii Părinţi şi ignorînd pe cele dezlegate de “sfinţii părinţi de astăzi”. Şi nu mă refer doar la calendar sau la post, dar cel puţin astea două sînt un bun început.

Sursa 

  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

