Prima pagină > Ştiri > Continuarea discuţiilor pe marginea articolului „Alegerile din România – prilej de batjocorire a moldovenilor”

Continuarea discuţiilor pe marginea articolului „Alegerile din România – prilej de batjocorire a moldovenilor”

Cred că ar fi mai potrivit să public ca articol aparte răspunsul la ultimele 2 comentarii la articolul „Alegerile din România – prilej de batjocorire a moldovenilor”. Consider că discuţiile respective pot prezenta interes pentru un public mai larg, de aceea le scot mai la iveală.

~ 1 ~

În comentariul său, Studentul crestin a făcut următoarele afirmaţii:

1. E necesar sa nu uitam un alt aspect esential. Statul Roman este obligat sa tina seama de protestele R.Moldova care nu pierde nici un prilej sa acuze Romania de „subminarea statalitatii moldovenesti”. Se uita cat tapaj s-a facut in legatura cu acordarea cetateniei romanesti pentru cetatenii Moldovei si Ucrainei pe langa forurile internationale ?

2. Eu stiu ca cifra celor care au cetatenie dubla romana si moldoveneasca este in jur de 100000 de persoane,nu 30000.Cifra a fost evocata critic si de ambasadorul Rusiei pe langa NATO, Romania fiind acuzata ca „se amesteca in Moldova”.A uitat sa spuna cator cetateni moldoveni li s-a acordat cetatenia rusa !

3. Recent s-a simplificat legea de acordare a cetateniei pentru moldoveni.

4. Afirmatia conform careia „arabii ar fi mai favorizati in obtinerea cetateniei”este neadevarata .

5. Tot falsa este perceptia ca noi ,cei de dincoace de Prut am fi indiferenti sau ca v-am trata cu superioritate.Nici vorba de asa ceva !

6. E adevarat ca noi suntem iritati cand auzim romani moldoveni vorbind in fata noastra ruseste ,asta da !

7. Nu sunt lamurit ce va face sa credeti ca studentii care invata aici devin „antiunionisti”.Eu vad periodic mari grupuri de studenti basarabeni manifestand pentru Unire si pentru retragerea armatei ruse din Moldova.

8. De ce va spunem „basarabeni”?Foarte simplu,pentru ca sa se inteleaga ca nu e vorba de moldovenii de aici.Se pare ca aici am fost influientati de Rusia care a numit timp de 200 de ani Moldova ocup[ata Basarabia.Scopul lor era sa creeze o departajare intre noi si voi.La noi numele a prins din motivul pe care l-am spus ,desi e nestiintific,Basarabia fiind de fapt doar sudul acestui tinut al Moldovei istorice.Gresesc eu ?

RĂSPUNS „Studentului crestin”:

Ai facut 8 afirmatii si le iau pe rind.

1. Zici ca RM, Rusia, Ucraina fac tapaj in foruri internationale impotriva acordarii de catre Romania a cetateniei romanilor est-pruteni. Asemenea tapaj s-a facut o singura data din 1991 incoace – in 2007. Dar ce s-a facut pina atunci si dupa atunci ? Dar chiar sa se faca tapaj in fiecare zi, ce ii pot face Romaniei aceste guvernari ? Romania ar trebui sa aiba o proprie politica INTERNA de acordare a cetateniei cui ii considera Statul Roman de cuviinta. Asemenea „tapagii” vor exista intruna. Oare rezulta ca Romania sa-si bata joc de romanii est/nord-pruteni prin ingreunarea procedurii sau prin suspendarea ei ?!

2. Cifra de 30 de mii este oficiala – a fost enuntata de MAE al Romaniei si acceptata de RM. De altfel, pina in 2008 listele tuturor celor care au primit cetatenie au fost publicate in Monitor. Iar actuala guvernare antinationala a RM a numarat cu minutiozitate aceste liste caci, de altfel, ar fi protestat impotriva cifrei de 30 de mii numita de autoritatile romanesti.

3. Da, legea s-a simplificat, dar nu stim ce anume s-a simplificat si nu stim daca intr-adevar este simplificata procedura. Unicul lucru pe care il stim e ca nu se mai publica listele celor care si-au redobindit cetatenia. Daca redobindirea va dura iarasi 18-15-10-5-2 ani (cum e acum), atunci nu s-a „simplificat” nimic. Cetatenia Rusiei o dobindesc rusii din Moldova in 2-3 ani maximum, uneori si intr-un singur an.

4. Afirmatia in privinta arabilor este discutabila: arabii dau mita, iar moldovenii mai putin. Pentru functionarul roman este suficient motivul respectiv ca sa favorizeze pe careva.

5. Cum sintem tratati la voi este deja proverbial la noi. Ceea ce am spus nu este fals. Nu este vorba de mine sau de familia mea. Vorbim cu totii romana literara fara dificultati sau scrematuri. O vorbim asa cum o vorbim in fiecare zi acasa. Dar nu sintem semnificativi statistic. Marea majoritate a moldovenilor vorbesc cu mai multe „accente” – moldovenesc, sau rusesc, sau strimbat „bucuresteneste” dar cu calchieri din rusa, sau intr-o romana literara „domoala” ca la Iasi sau Botosani, sau cu vocalism rusesc. Este usor sa identifici pe unul dintre ai nostri in Romania. Cu specificul ardelean-banatean-maramuresan v-ati obisnuit deja, pe cind cu specificul „basarabean” inca nu. Noroc ca nu ii auziti pe transnistreni vorbind, ca ati avea un atac de cord la sigur…

Dar problema limbii/pronuntarii e una minora. Ea are sens doar ca un indiciu ca in fata ta se afla un altul, nu un „de-ai nostri”, un strain, un „rus”. Moldovenii nostri sint porecliti in Romania „rusi”, ceea ce este strigator! Rusofonii din RM si Ucraina ii poreclesc (in viziunea lor e porecla) pe moldoveni „romani”. Adica, printre rusi sintem romani, iar printre romani sintem rusi! Sint convins ca daca romanii din Romania ar fi trecut prin cei 190 de ani de rusificare si sovietizare nu ar fi ramas nici cit am ramas noi!

Indiferenta generala a romanilor din Romania fata de romanii din RM sau Ucraina este izbitoare! Daca nu ar fi indiferenti ar cunoaste macar ceva din istoria noastra de dupa 1812! Ceva din geografia noastra, din scriitorii nostri, din muzica noastra etc. Dar, de fapt, nu se cunoaste NIMIC sau aproape nimic. Sint exceptii la nivel de persoana aparte. Dar la nivel de societate, de institutii – nici vorba de exceptii. Parintii mei au fost in 1990 primavara in Romania si au ramas socati de lipsa de informare, de interes. Parintii mei se cunosteau destul de bine cu cintaretii folk Tudor Gheorghe, Victor Socaciu, Stefan Hrusca, Vasile Seicaru, cu scriitorii Augustin Buzura, Gheorghe Tomozei, Vasile Igna, Danion Vasile, clerici, ep. Iustinian Chira Maramuresanul (care ne-a daruit o colectie fantastica de scrieri duhovnicesti inca in august 1989!), arh. Iustin Parvu de la Petru-Voda si alti intelectuali din Cluj, Iasi, Bucuresti. Acestia se interesau de romanii de la est de Prut. Am cunoscut personal prin parintii mei numerosi (nu statistic) romani exceptionali la Bacau, Birlad, Craiova, Suceava, Roman, Piatra-Neamt, Tirgu-Neamt, Oradea, Brasov. Dar nu acesti romani fac atmosfera in Romania.

6. Sint si eu indignat de faptul ca multi moldoveni trec la rusa. I-am intrebat de ce fac aceasta. Iata raspunsul lor (cu care nu sint de acord): „Ei (adica romanii din Romania) rid de noi, de felul cum vorbim, dar noi vorbim asa si nu putem indata sa trecem la romana lor. De aceea, ca sa nu rida de noi, trecem in rusa ca atunci ei nu inteleg daca vorbim gresit, cu accent sau nu.” Cred ca e o reactie elementara si previzibila pentru niste tineri care pentru prima data nimeresc intr-o alta tara pe care o credeau a lor, dar care ii respinge psihologic si sociocultural.

Aflati, citi oare dintre studentii/liceeni basarabeni se integreaza in societatea romaneasca, citi dintre ei isi fac prieteni apropiati printre localnici. Sint cazuri rarisime, dar generalitatea este ca „basarabenii” nu fac prietenii cu localnicii caci nu sint acceptati. Ei se distreaza aparte, se intilnesc intre ei, participa la sindrofii aparte, numai intre „basarabeni” etc.

7. Cred ca sint destui „basarabeni” care iau parte la diferite manifestatii, dar sint extrem de sceptic in ceea ce priveste sinceritatea lor. Pe citi ii cunosc eu acolo (sint din generatia studentilor) si pe citi i-am cunoscut reveniti in RM nu am cunoscut nici un unionist, desi TOTI au plecat in Romania fiind categoric unionisti. De ce oare ?

8. Inteleg prea bine de ce celor din Romania le este mai comod sa ne zica „basarabeni”. Si la fel inteleg ca pe romanii din Romania nu-i intereseaza nici cit e negru sub unghie daca acest apelativ le place sau nu.   E ca si cazul cu tigani/rromi. Noi pe noi nu ne identificam ca basarabeni, ci ca moldoveni, deoarece pentru noi anul 1812 nu este o ruptura de constiinta colectiva de sine, nu este un an care ar fi generat in noi o identitate specific „basarabeana”. Ne simtim (statistic, nu personal), in primul rind moldoveni (din constiinta noastra face parte intreaga tara a Moldovei plus pamanturile locuite de ai nostri pana la Bug). In al doilea rind, noi sintem romani.

Ma bucur ca prin aceste mici discutii incercam (cel putin neintentionat) sa restabilim legatura pierduta acum aproape 200 de ani…

~ 2 ~

Comentariul lui „Cotiso”:

1. Totusi va contraziceti…Statul Roman nu poate considera romani doar conationalii din R.Moldova.Sa nu uitam ca odata cu Buceagul si Hotinul au ajuns cetateni ucrainieni fara voia lor numerosi romani moldoveni,ca sa nu vorbim de romanii din Bucovina de nord si Herta.Statul ROMAN TREBUIE sa-i trateze pe TOTI ca fiind romani si nu poate sa faca exceptie doar cu fratii din R,Moldova.

2. Pasi pentru unificarea in cuget si simtire s-au facut ,dupa anii indelungati de deznationalizare bolsevica si panslavista.Aici functioneaza subtil o lozinca propagandistica dusmanoasa care a prins la multi …

3. Se minimalizeaza grija noastra pentru voi.Am citit si in Moldova noastra astfel de alegatii,cum ca Romania „nu face nimic”pentru romanii din afara granitelor.Corect ar fi sa se spuna ca nu se face NICIODATA DE AJUNS !Eu am discutat odata la Chisinau cu un functionar de ministewr {prin translator!}care ne ironiza cum ca nu am dat nici macar „un creion”moldovenilor !FALS !

4. Insasi faptul ca mii de tineri moldoveni primesc burse de studiu romanesti e ceva !Sa nu uitam ca alte sute ,daca nu mii de copii moldoveni vin in tabere de vacanta in Romania.Sa nu uitam ca Romania a ajutat si material Moldova in iernile trecute furnizandu-i curent electric in valoare de zeci de milioane de euro,nerambursati pana azi,pentru ca sunt dificultati mai mari acolo.

5. Eu stiu ca sunt organizate actiuni de raspandirea cartii si culturii romanesti atat la nivel guvernamental cat si prin Organiozatii particulare.Chiar eu am trimis in acesti ani sute de volume prin actiuni organizate de unele partide dar si organizatii ale tinerilor studenti patrioti.Acum doua saptamani am raspuns la o actiune studenteasca {zece carti si un CD pentru romanii din Ucraina }trimitand 20 de carti si cinci DVD-uri cu muzica romaneasca }.Sunt gata sa mai trimit in urmatoarea saptamana si la fel fac si prieteni de-ai mei.Mi-aqu venit la urechi in anii trecuti ca autoritatile din Moldova si Ucraina au blocat in multe randuri transporturile sau au confiscat sau distrus cartile.Nu stiu cum e acum…Un var de-al meu a trimis in anii ’90 in Moldova 2 camioane cu materiale de constructie pentru sinistrati .Si mai sunt multe altele ,care nu pot insemna „nici un creion”E intr-adevar putin ,dar mult mai mult decat nimic !E un obicei vechi romanesc acela de a ne autoflagela si minimaliza …Ungurii la noi nu-si critica fratii din Ungaria.Noi suntem mai..latini,mai vorbareti si dam apa la moara dusmanilor.

6. Chiar azi am vazut in Moldova noastra un articol in care d-nii Chirtoaca erau catalogati drept „talhari si ageamii”,pentru ca acelasi ziar sa critice presa romaneasca pentru faptul ca denigreaza si chiar insulta candidatii la deputatie romani .Judecam cu doua masuri ?Eu am multe nedumeriri…

7. Multi studenti de la Cantemir am descoperit Moldova Noastra si blogurile recomandate de ea recent.Articolele de istorie sunt extraordinare.Totusi ,unele articole politice ne apar noua de parca ar fi scrise de propaganda sovietica ,si asta ne doare .

Poate mai discutam…Oricum,apreciez frumoasa limba romaneasca in care vorbiti si scrieti .Eu am incredere in steaua noastra ,a romanilor !

RĂSPUNS LUI „Cotiso”:

Si in acest mesaj s-au facut citeva afirmatii la care as vrea sa raspund concret.

1. Nu m-am contrazis, caci am scris ca noi toti – cei de la est de Prut sintem romani si Statul Roman trebuie sa ne trateze ca atare. Cititi mai atent primele mele fraze din comentariul de raspuns.

2. Da, pasi s-au facut, dar si lozinca a prins … De ce oare ? Pentru ca a avut reazem in realitate: in atitudinea Statului Roman, in politica lui fata de romanii de sub ocupatie straina.

3. Da, ceva se face. Si nu e vorba ca nu se face indeajuns, ci se face rau, contraproductiv ! Nu se face ceea ce trebuie, ci ceea ce ne instraineaza! Pina in 1989 erau mult mai multi unionisti in RM. Acum sint niste raritati paleogeologice…. Acum, „unionistii” nostri patriotarzi vor unirea cu UE, „Romania” fiind folosita doar ca un brand electoral care da bine pentru nostalgicii utopisti.

4. Da, burse, curent electric, tabere … Dar de ce in urma burselor studentii si liceenii nostri revin antiunionisti ? Care e sensul acestor burse? Sa ne faca antiunionisti ? Ce sa lucreze juristii, economistii care invata in Romania, iar la intoarcere nu pot sa se angajeze, deoarece nu cunosc nimic din sistemul de drept sau economic al RM ? Ce invata ei? Liberalism, ecumenism, deznationalizare – Patapievici, Boia, Preda (Cristian), Badilita, Pavel (Dan), Baconsky, Bichir si alti antiromani ? Mai degraba te intaresti in romanism la Chisinau, pastrind Romania ca icoana in suflet! Parafrazindu-l pe Dan Puric, „ne-am indragostit de Romania din auzite, nu din vazute…”.

5. Celelalte exemple de ajutoare tin de persoane particulare, nu de institutii de stat, nu de Statul Roman, dar eu la Statul Roman m-am referit. Iar caravanele cu carti… Stiti oare ca moldovenii nu citesc ? Nici ziare ? Doar TV si putin radio. Iar TV si radio ei privesc/asculta peste 70%-90% in rusa, caci (1) sint obisnuiti cu emisiunile rusesti din perioada sovietica, obisnuinta care a tecut la copii, si (2) ca emisiunile posturilor rusesti sint mai interesante, mai concrete, pe teme mai durute decit emisiunile din Romania. Cartile care au fost aduse cu toptanul au murit prin depozite. Daca s-a citit 1% din cele aduse situatia la noi ar fi mult diferita.

6. Citesc si eu cu regularitate publicatia electronica „Moldova Noastra”. Este o alternativa unica la cite se publica in RM. Dar, nu am vazut nici un articol recent in care „sa critice presa romaneasca pentru faptul ca denigreaza si chiar insulta candidatii la deputatie romani”.

Cit priveste pe dl Chirtoaca, acesta e ageamiu, iar Filat e tilhar. Subscriu. Citi l-au votat pe Chirtoaca (eu in general am refuzat sa particip la „alegeri”), ne-am convins ca habar nu are de realitate, de primarie, de gestiune, de politica, de responsabilitate. A invatat mai multe citate din manuale de liberalism si vorbeste corect romaneste. Atit. Nu se simte roman, ci european – el zice. Nu-i pasa de crestinism, nici de a fi roman. El zice. Nu cred ca e corupt. De aceea cred si stiu ca e ageamiu. Iar Filat e notoriu prin tilhariile sale. De nu ar fi fost sprijinit de mafia americana si de alde Dinu Patriciu din Romania, la sigur comunsitii l-ar fi pus pe banca acuzatilor. Ar fi facut si astia macar un lucru bun. Dar s-au fript cu Pasat caruia tot americanii i-au luat apararea …

7. Faptul de a vedea evenimentele altfel decit v-ati obisnuit din 1812 in Romania nu inseamna ca e propaganda sovietica. Propaganda sovietica e cu totul alta. La „Moldova Noastra” e un altfel de romanism. Unul traditional – ca la Eminescu, fratii Scriban, Creanga, Caragiale, Costin, Neculce, Ureche, partial Iorga, Crainic, Ionescu, Codreanu, Tutea, Vulcanescu, Panaitescu, Dumitru Staniloae, Dan Zamfirescu, Dan Horia Mazilu, Zoe Busulenga, Piru, Calciu-Dumitreasa etc. Sint, cu ajustarile locale de rigoare, din aceeasi cateogrie ca si ro.altermedia.info, revista Rost, Scara, Razboi intru Cuvint si inca vreo citiva din actuala Romanie care se mai pastreaza romani, nu euroromani.

Adevarat ca cei de la „Moldova Noastra” vad altfel Romania decit Blaga, Xenopol, Bratienii, Marghiloman, Miron Cristea, Scoala Ardeleana, Maiorescu, Alexandru Ioan Cuza, Radulescu-Motru, Giurescu, Patapievici, Boia, Preda (Cristian), Badilita, Pavel (Dan), Baconsky …

Nu cred ca cei din prima lista ar fi bolsevici sau panslavisti…

  1. 29 Noiembrie 2008 la 2:49

    Maica Siluana Vlad – Conferinţa “Toate îmi sunt îngăduite, dar nu toate îmi sunt de folos”
    http://apologeticum.wordpress.com/2008/11/28/maica-siluana-vlad-conferinta-toate-imi-sunt-ingaduite-dar-nu-toate-imi-sunt-de-folos/

  2. Student crestin
    29 Noiembrie 2008 la 11:37

    Foarte interesant cum argumentati,dar asta nu inseamna ca este in totalitate adevarat .Mutatiile majore in constiinta constiinta unor mari mase de oameni se fac in timp indelungat…Sa nu uitam rolul catastrofal avut de propaganda comunista asupra ideii nationale.Propaganda asta continua si astazi sub diferite forme mai mult sau mai putin insidioase.Lupta se duce acum pe planul ideilor si cu mijloacele propagandei.1.Nu stiu ce le fac romanilor din Moldova cei de aici pentru a produce o atat de enorma ruptura !Si eu am intalnit si intalnesc moldoveni basarabeni si nu am vazut sau auzit sa existe un curent de masa impotriva lor,sau o reactie de respingere.E clar ca unii nu stapanesc bine limba si prefera rusa .Cand vorbesti ruseste de fata cu romani,reactia e normala.Romanul nu intelege ce spun moldovenii si poate sa-si inchipuie orice,inclusiv ca rad de ei.Dar si astea sunt cazuri rare si nu trebuie sa generalizam.Cat despre studentii care „se intorc antiunionisti”,eu cred ca mai curand e vorba ca nu spun acolo ce gandesc pentru motivul ca la intoarcerea din Romania sunt priviti ca un fel de „agenti”de catre autoritati si nu numai .Da,sunteti romani si asta spuine si Statul Roman spre disperarea „moldovenistilor”oficiali.1.Cum ati dori sa fiti tratati „altfel”decat oricare roman ?Eu nu agreez ideea sa fiti numiti „bastinasi”.Sensul acestui cuvant in randurile celoor de aici are o conotatie usor ironica.Da,sunteti bastinasi in Moldova,dar eu prefer cuvantul „AUTOHTON”.Bastinase sunt pentru mine popoarele din coloniile indepartate.Voi sunteti romanii moldoveni autohtoni in Moldovasi si atat.2.Cum se poarta Statul Roman cu moldovenii si ce va supara concret ?3.Se face ,dar nu ce trebuie ?Concret,ce credeti ca trebuie facut pentru a apropia moldovenii ?Practic ce a determinat o astfel de indepartare radicala a unor moldoveni ?Chiar ca sunt curios sa stiu la ce persecutii sunt supusi si ce politici antimoldovenesti duce Romania ..$.Da exista curente asa zis „moderniste”care fac deservicii cauzei romanesti.Nu cred ca perceptia studentilor se ridica pana la acest nivel pentru a-i determina sa respinga in totalitate conditia lor de unionisti.Pana la urma ce mare impact au in mase Bichir sau Patapievici ,si cati romani sau moldoveni romani ii baga in seama ?Cat despre ecumenism sau liberalism ,eu nu vad cum actioneaza aceste curente de gandire impotriva Unirii ?Din cate stiu eu liberalii au facut Unirea .Ecumenismul nu este miscarea care incearca sa aplaneze conflictele interreligioase?Poate nu stiu eu,dar nu vad ce legatura are ecumenismul cu ostilitatea fata de unirea tuturor romanilor ?%.Daca mor cartile prin depozite,cine e vinovat ?Poporul?Nu cumva se fac vinovati intelectualii si preotii care pastoresc poporul si nu raspandesc lumina culturii romanesti si a cartilor in mase?Nu stiti nimic despre biserici construite cu fonduri romanesti ?Uite ,acum se construiesc in Ucraina {Buceag}cateva biserici la care contribuie si romanii.Ciudat,dar romanii de acolo cer carti si CD-uri .Vor sa le tina in depozite sau vor sa insufle elevilor dragostea pentru cultura romaneasca ?6.Revin asupra ideii ca in presa din Romania si Moldova se folosesc invectivele .Totusi,frate Hristofor,cum se face ca in acelasi ziar {Moldova Noastra}este incriminata presa romaneasca pentru limbajul folosit fata de candidati,dar foloseste fara retinere acelasi tip de limbaj pentru candidatii moldoveni.?Chirtoaca e acuzat ca e unionist si ca a venit din Romania dupa studii ,cu idei unioniste nu ?Uite unul care nu s-a intors antiunionist !Chiar nu ai vazut articole de acest fel in M.N.?7.De ce „partial Iorga ?Unde e Hasdeu,un mare basarabean?Unde este Alexe Mateevici ?Nu ati fost chiar complet izolati in acesti 200 de ani,desi Rusia a facut TOTUL ca sa va rupa si sa va insufle ideea ca ati fi „altceva”.Norocul a fost ca in acesti ani ati putut sa reveniti de cateva ori in marea familie romaneasca.Totusi,distrugerile la nivel spiritualitatii comune sunt masive .Acum se lucreaza mai perfid,se incearca un experiment de „nation building”.Se scoate din palarie patriotismul local moldovenist.Ave.”dictionare romano-moldovenesti”.Au reaparut istorii masluite in care citim ca Rusia a „eliberat”iar romanii au „ocupat”.Chiar si d-ta faci aluzie la Unirea din 1918 ca la ceva ce a adus nefericire chinuitului norod moldovenesc.Romanii au omorat in masa moldoveni ?Romanii au deportat in masa moldovenii in Siberia,Cazahstan.Extremul Orient ?Romanii au impus limba rusa ca limba unica si alfabetul chirilic?Romanii au interzis contactele intre fratii de pe cele doua maluri ale Prutului ?Romanii au ars ca nazistii cartile bisericesti in romaneste din bisericile Moldovei?Romanii au transformat in grajduri bisericile ?Romanii au ucis sau deportat preotii si intelectualii dupa principiul asiatic conform caruia poporul fara elite conducatoare devine turma pentru noul cioban ?Este bine frate Hristofor sa ii spui fratelui ce nu-ti place in comportamentul lui,dar niciodata sa nu te plangi prin vecini si sa nu povestesti dusmanilor ce se intampla in familie.Cat despre plangerile Statului Moldovean,acestea sunt permanente,nu s-au produs doar o singura data .Daca vrei iti pot ilustra detaliat lunga istorie a „relatiilor”romano-romane de dupa 1991.Noi aici suntem informati in presa asupra tuturor tensiunilor care survin intre Moldova si Romania …

  3. Cotiso
    2 Decembrie 2008 la 10:43

    Ca sa nu mai lungim vorba ,titlul articolului este provocator !Este complet mincinos sa afirmi ca alegerile sunt „un prilej de batjocorire a moldovenilor”.Sa nu vedem „batjocura”acolo unde chiar ca nu exista …Faptul ca romanii moldoveni pot alege in PARLAMENTUL ROMANIEI ESTE UN MARE PAS INAINTE ,lucru demonstrat de reactia autoritatilor si a fortelor antiromanesti.Moldova Noastra si bloggerii care isi zic militanti pentru cauza romanitatii nu ar trebui sa faca jocul propagandei adverse.Repet :MOLDOVENII NU SUNT „BATJOCORITI”LA ACESTE ALEGERI !

  4. Student crestin
    2 Decembrie 2008 la 13:12

    Mi-ar face placere sa aflu de la dv., dar si din paginile revistei Moldova Noastra ,cu care se pare ca va aflati in relatii excelente,ce lucruri bune vedeti ca se intampla in Romania.De asemenea ar fi interesant sa aflam noutati despre romanii din Ucraina,si cat de mult este R.Moldova preocupata de ei.Observ ca se insista pe aspectele negative si mai observ ca multe subiecte legate de Romania sunt fie deformate in sens negativ,fie ignorate pur si simplu …Imi pare rau sa constat ca preluati chiar in acest blog,multe articole de presa sau declaratii neadevarate sau intoxicatoare.Daca doriti,pot sa exemplific si putem comenta impreuna,poate gresesc eu .Astept cu prietenie opinia dv.

  5. Florin
    23 Decembrie 2008 la 23:46

    Salut, referitor la problema pusa in discutie de catre tine… m-a bagat un pic in ceata raspunsul tau catre „studentul crestin” si anume… ultimul paragraf de dinaintea punctului 6. spui asa despre noi romanii „Indiferenta generala a romanilor din Romania fata de romanii din RM sau Ucraina este izbitoare! Daca nu ar fi indiferenti ar cunoaste macar ceva din istoria noastra de dupa 1812! Ceva din geografia noastra, din scriitorii nostri, din muzica noastra etc. Dar, de fapt, nu se cunoaste NIMIC sau aproape nimic.” dupa care „Am cunoscut personal prin parintii mei numerosi (nu statistic) romani exceptionali la Bacau, Birlad, Craiova, Suceava, Roman, Piatra-Neamt, Tirgu-Neamt, Oradea, Brasov. Dar nu acesti romani fac atmosfera in Romania.”.
    Stii ce cred eu… ca pur si simplu generalizezi… ca ai o problema cu STATUL ROMAN, ca de altfel si noi romanii !!! Conducerea Romaniei nu ne reprezinta pe noi, cei 21 mil ramasi.

    2. pe blog ai o statistica privind vizitatorii … vad ca numarul „basarabenilor”(208) este net inferior „romanilor”(2800) ceea ce inseamna ca ne intereseaza si de voi.

    3. problema nu se pune la nivel de persoana, asa cum faci tu… ci la nivel de conducere!!!

    4. Conducerea RM a fost tot timpul cu 2 fete, tot timpul la cersit, cand cersea catre Rusia, cand catre Romania, niciodata nu a venit cu o solutie la problemele voastre…

    5. Conducerea Romaniei nu-si mai recunoaste nici macar proprii cetateni… distruge tot ce poate.

    6. Vorbesti de alegeri… te-ai interesat cati romani au iesit la vot??? iti spun eu… mai putin de 15% din populatia Romaniei, ti se pare reprezentativ 15% ??? acum intelegi ca si noi avem retineri in privinta lor (ministri, parlamentari, guvernanti)???

    7. Jocurile sunt facute de altii… nu de noi!!! Priveste „END GAME” si-ai sa intelegi mai multe.

    Iar daca totusi te-am suparat cu ceva, te rog frumos sa ma ierti , imi cer iertare atat in numele meu, cat si in numele romanilor din Romania.

    Doamne ajuta !!!

  6. 25 Decembrie 2008 la 0:12

    Domnul sa te ierte ! Ma rog de ma iarta si pe mine !

    Sint total de acord cu ceea ce ai scris la punctele 3-7.

    La punctul 2 as veni cu următoarele precizări: 1) acest blog nu este axat pe problemele moldoveneşti şi nici pe cele româneşti, ci pe problemele Ortodoxiei, doar limba blogului fiind cea românească; 2) acest blog este înregistrat mai mult pe blogosfera românească şi mai puţin cea moldovenească, deoarece cea românească, sub aspect tehnic, oferă mai multe posibilităţi decît cea moldovenească. Acest fapt tocmai şi predetermină atît de puţini (7,5%) est-pruteni faţă de numărul vest-prutenilor (pe lîngă faptul că vest-prutenii sînt mai daţi cu umblatul pe blogurile ortodoxe)

    Acum la punctul 1. Da, probleme cu Statul Roman au toţi românii, numai neromânii nu au, căci Statul acesta este al lor, al celor care asupresc, manipulează, genocidizează şi storc românimea. Situaţia este identică şi în cazul statului RM (de altfel, ca şi în cazul tuturor statelor democratice, liberale). Pînă aici totul e la fel cu tine.

    Cît priveşte societatea românească, aici eu continui să consider în continuare că (autocitat): „Indiferenta generala a romanilor din Romania fata de romanii din RM sau Ucraina este izbitoare! Daca nu ar fi indiferenti ar cunoaste macar ceva din istoria noastra de dupa 1812! Ceva din geografia noastra, din scriitorii nostri, din muzica noastra etc. Dar, de fapt, nu se cunoaste NIMIC sau aproape nimic.”

    Referinţa la „numeroşi” români care se interesează de soarta noastră de după 1812 nu este valabilă (în sensul că nu contrazice autocitatul), căci am accentuat că ei nu sînt reprezentativi sub aspect statistic.

    Cînd vorbesc de societatea românească nu am în vedere, fireşte, maneliştii, bişniţarii, „oamenii rampei”, omul necăjit de la sapă sau de la strung, ci acele persoane care se consideră intelectuali – învăţători, medici, funcţionari, mecena, ziarişti, scriitori, cercetători, savanţi, politicieni, studenţi, liceeni etc. Procentul acestora care cunosc ce s-a întîmplat la noi la modul concret după 1812 este cu totul neînsemnat, infinitezimal, ce s-a întîmplat la nivel de perioade, ani, locuri, persoane, contestări ale adversarilor, versiuni ale noastre … Dar chiar şi cei care cunosc cele întîmplate le cunosc foarte superficial. Printre românii est-pruteni găseşti – la nivel statistic – de zeci de ori mai multe persoane care cunosc mult mai multe şi mai în amănunt din cele ce s-a întîmplat nu numai în Moldova regăţeană, ci şi în Muntenia şi Ardeal. Pot chiar să afirm că, potrivit unui studiu sociologic, asemenea moldoveni alcătuiesc circa 20% din totalul celor care se consideră moldoveni/români, indiferent de statutul social, iar dacă am limita eşantionul la doar categoriile pe care le-am numit „intelectuali”, atunci acest procent ar fi de cel puţin 35-40%.

    Noi, practic, sîntem impuşi să vorbim cu voi în acelaşi limbaj ca şi cu americanii, europenii, uzbecii, kazahii, deoarece nivelul de informare este acelaşi (cu excepţiile menţionate). Iar cînd încerci să vorbeşti direct, fără ocolişuri, ca frate cu frate, „de la inimă la inimă”, atunci, de cele mai deseori, auzi îndată – „KGB-istule!”, „ce v-au mai bătut în cap ruşii”, „cît de rusificaţi sînteţi!”,” sînteţi aserviţi propagandei ruseşti/imperiale”, „voi nu mai sînteţi români” …

    Astfel, ruşii ne socot români, iar românii – ruşi. Nici ruşii, nici românii vest-pruteni nu ne acceptă decît ca clone ale lor. Iată această atitudine, practic generalizată din partea vest-ptutenilor, este, după părerea mea, principalul factor care alimentează „moldovenismul”, adică opţiunea identitară a românilor est-pruteni de a se considera moldoveni neromâni, căci românismul lor deosebit le este respins în cel mai brutal mod de această atitudine a societăţii româneşti în ansamblu. Chiar şi asemenea publicaţii ortodoxe ca ROST sau SCARA comit de mult prea dese ori (practic, mereu, nu cunosc excepţii) nişte neadevăruri şi denaturări crase ale realităţii noastre est-prutene, încercînd să ne impună nişte clişee care sînt inacceptabile pentru noi, creştinii români de la Răsărit de Prut, nici moral şi nici duhovniceşte.

    Asta e.
    Mă rog de mă iartă!

    P.S. Poţi cere iertare numai în numele tău şi al nimănui altcuiva dacă nu ai fost rugat în mod expres de acea peraoană 🙂

  7. Florin
    25 Decembrie 2008 la 16:21

    ok … cum spui tu !!!

    nimeni si nimic nu poate schimba parerea unei persoane !!!

    totul depinde de noi !!

    referitor la acel P.S., iti spun doar atat :” Doamne iarta-i ca nu stiu ce fac !” Hristos a cerut iertare Tatalui pt pacatele noastre, deci ..iti poti cere iertare pt greselile altora !!!

    Repet : iarta-ma daca te-am suparat , iertati-ne daca v-am gresit !! Suntem frati de limba, frati intru Domnul !!!

    Craciun fericit !!!

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

