Prima pagină > Atitudine, Ortodoxie > Ce a propovăduit răposatul p.Teofil Părăian ?

Ce a propovăduit răposatul p.Teofil Părăian ?

Azi noapte a murit p. Teofil Părăian. Întrucît tagma bloggerilor ecumenişti şi cripto-ecumenişti s-au grăbit să ne înştiinţeze despre moartea „marelui duhovnic” din Ardeal, ascunzînd sau trecînd cu vederea (după cum s-au obişnuit deja) faptul că p. Teofil nu împărtăşea învăţătura Bisericii lui Hristos în cel mai important segment – eclesiologia (învăţătura Bisericii despre ce este Biserica) şi soteriologia (învăţătura Bisericii despre mîntuire) – mă simt îndatorat, ca fiu, deşi păcătos şi ticălos, dar al Bisericii, să reamintesc ortodocşilor ascultători de Biserică (adică de Hristos şi de Sfinţii Părinţi şi Apostoli) despre gravele abateri de la credinţa ortodoxă ale p. Teofil.

Aceste abateri au răsunat public în tot spaţiul ortodox, prin cărţi, conferinţe, emisiuni şi predici, otrăvind şi tulburînd cugetele celor mai slabi în învăţătura Bisericii, care ascultă mai mult de oameni decît de Dumnezeu. După cum învaţă Biserica, căderile publice sînt iertate doar prin pocăinţă publică. Dacă cineva dintre cunoscători cunoaşte despre pocăinţa publică a p. Teofil, rog să mă informeze, fiind sincer interesat în aflarea detaliilor şi publicarea eventuală a acestora. Pînă atunci, să luăm aminte la învăţăturile anti-ortodoxe ale arhim. Teofil Părăian, pe care acesta le predica public vreme de mulţi ani:

Vedem în acest clip cum p. Teofil s-a ridicat împotriva întregii Biserici Ortodoxe mărturisind: „Mai demult, Biserica era exclusivistă, în sensul că considera că toţi ceilalţi care nu sînt membrii Ei sînt căzuţi de la Adevăr, de la bine (?) şi de la Dumnezeu şi lepădaţi de Dumnezeu (?)… În realitate NU E AŞA! […]”

Intrebare: Parinte, sunt cateva persoane care va acuza pentru faptul ca intr-una dintre cartile Sfintiei Voastre ati afirmat ca ati participat cu bucurie la o slujba impreuna cu catolicii.

P. Teofil:Da! Si o sa mai particip!

  • „Ecumenismul e mai mult o chestiune sociala decat religioasa, hai sa dam mana cu mana. Poate sa fie rugaciune ecumenica, unora le convine unora nu. –Unde se mareste Hristos, poti sa te duci ca nu gresesti. Daca vrei sa te rogi cu ereticii, poti sa o faci, pentru ca ramai oricum ceea ce esti. -Dumnezeu este Dumnezeul tuturor, si al elinilor si al evreilor, nu numai al celor de la Sfantul Munte!” (sursa: Lumea Credinţei)
  • Eu pe oamenii care n-au posibilitate să se impartaseasca la ortodocsi în strainatate, de exemplu cei care stau acolo ani de zile si-s departe de Biserica Ortodoxa, n-am nimic impotriva dacă vor să se impărtăsească la catolici.
  • Eu sa stiti ca am o consideratie fata de Papa de la Roma. Nu in intelesul ca ar fi conducatorul meu si ca ma orientez dupa el. Nu. Ci pentru ca este si el un Episcop al Bisericii, al Bisericii Universale. Eu, de exemplu, cind ascult Vaticanul (cateodata) si se da in cuprinsul emisiunii o binecuvantare a Papei (Urbi et Orbi), cind incepe binecuvantarea, in orisice pozitie m-as gasi, ma ridic in picioare.

Nu este cazul să facem paradă de erezii acum, aceste mărturisiri de credinţă ale p. Teofil fiind suficiente pentru a înţelege cît de mare era prăpastia căscată între acesta şi Biserica lui Hristos. Am atras atenţia la abaterile de natură dogmatică (acestea fiind cele mai grave), p. Teofil împărtăşind şi multe alte abateri de la credinţa şi învăţătura ortodoxă (privind bioenergia, extratereştrii, rugăciunea lui Iisus, viaţa creştinului de fiecare zi etc), izvorîte din înstrăinarea acestuia de învăţătura mîntuitoare a Unei, Sfinte, Soborniceşti şi Apostoleşti Biserici. Pentru o mai bună înţelegere a situaţiei prezentate, este de folos a se citi următoarele materiale:

  • CANOANELE APOSTOLICEla cine ne plecăm urechea? La Hristos şi Sfinţii Apostoli sau la „mari duhovnici” înşelaţi şi înşelători ?

Este de menţionat că răpăosatul p. Teofil a fost duhovnicul eresiarhilor Nicolae Corneanu şi Sofronie Drincec.

Dumnezeu să-şi facă Voia Sa cu p. Teofil.

Notă: Comentariile polemice care nu conţin argumente relevante dpdv al învăţăturii ortodoxe – vor fi citite doar de autorul blogului.

Anunțuri
  1. 29 Octombrie 2009 la 20:40

    Dumnezeu sa-l ierte. iti dau dreptate dar cica nu e frumos sa-i vorbesti de rau pe morti. Sa fii convins ca a si fost santajat de cei din jurul lui. Acuma, e in fata Dreptului Judecator…

  2. 29 Octombrie 2009 la 20:49

    De acord, in cea mai mare parte. Dar, totusi, („abateri de la credinţa şi învăţătura ortodoxă – privind bioenergia, extratereştrii, rugăciunea lui Iisus, viaţa creştinului de fiecare zi etc”), de ce rugaciunea lui Iisus apare intre aceste „abateri”?

  3. 29 Octombrie 2009 la 20:49

    Ce inseamna a „vorbi de rau” ? Clevetirea nu se regaseste in acest articol, sa fim sinceri. Acest articol este o atragere-atentie asupra invataturii promovate de raposatul parinte. Este normal sa despartim adevarul si minciuna in orice conditii, mai ales cand cel decedat este vazut ca „mare duhovnic” si, astfel, ideile acestuia pot insela pe multi.
    Nu stiu daca a fost santajat si, daca a fost, cum si in ce sens. Ceea ce stim este la suprafata si aceea discutam. Nu ne bagam in taina inimii omului.

  4. 29 Octombrie 2009 la 21:08

    Vizantie, nu ai citit atent propozitia.

    „p. Teofil împărtăşind şi multe alte abateri de la credinţa şi învăţătura ortodoxă (privind bioenergia, extratereştrii, rugăciunea lui Iisus, viaţa creştinului de fiecare zi etc)…”

    Bineinteles ca rugaciunea lui Iisus nu poate fi, in principiu, o abatere, aceasta fiind o practica ortodoxa recomandata de Sfintii Parinti celor mai incercati (toti cei care ne pretindem ortodocsi sintem chemati sa fim mai incercati). Am scris: „privind rugaciunea lui Iisus”, nu insasi practica respectiva. Cred ca ai inteles.

  5. 29 Octombrie 2009 la 21:53

    Vezi tu Hristofor cum este viata, asa ca o umbra. Acum este si apoi intr-o alta secunda dispare. Imi dau seama ca tot ceea ce „propovaduiesc” marii duhovnici este de fapt o inselare pe fata a oamenilor care vor sa paseasca putin cate putin pe calea cea stramta care duce la rai. Si eu am participat la o conferinta de-a parintelui Teofil si cred ca mi-au trecut si pe la urechile mele asemenea cuvinte si „sfaturi” ca in filmuletul de mai sus dar Slava lui Dumnezeu ca am descoperit si blogul tau si calendarul vechi si Pidalionul. Vorba lui Sceptik „acum este in fata Dreptului Judecator”. Dumnezeu sa-l ierte.

    Am si eu un articol despre un alt mare duhovnic care a fost chiar duhovnicul PF Daniel, Parintele Cleopa http://nihilsinedeo.4sql.net/2009/08/12/ortodoxia-parintelui-cleopa-o-forma-de-ecumenism-ascuns/

  6. 29 Octombrie 2009 la 23:02

    Tazy, ai luat-o pe ulei, frate. Tine-o tot asa si o sa scriem si despre ratacirile tale, dupa moarte…

  7. 29 Octombrie 2009 la 23:09

    cine suntem noi sa judecam?
    de unde atata rautate?
    da a avut parintele unele scapari….da om a fost ca si noi
    sau unii am devenit masura adevarata a ortodoxiei?
    mi se pare josnic sa arunci acum cu pietre…urat
    Atata dezbinare si atatea etichete ne punem cand ar trebui sa fim uniti intru Hristos in fata a ceea ce vine peste noi!Nu suntem nici unii fara de pacate fara slabiciuni iar dezbinarea ne slabeste si mai mult.
    Pacat! sper ca acest comment sa nu intre in categoria „vor fi citite doar de autorul blogului.”

  8. neicu
    30 Octombrie 2009 la 10:07

    „nu e frumos sa-i vorbesti de rau pe morti.”
    Asta e o zicala pagana romana. Lor le era frica de morti si le aduceau cult.
    Dumnezeu sa-l ierte NU se zice ereticilor, iar Vesnica Pomenire se zice NUMAI celor dreptcredinciosi. Ereticilor nu li se zice decat asa: ANATEMA!
    Confuzia vostra vine probabil fiindca in BOR nu s-a citit niciodata Sinodiconul in Duminica Ortodoxiei.

  9. neicu
    30 Octombrie 2009 la 10:12

    S-a pierdut constiinta dogmatica si s-a ajuns ca toti sa fie cripto-ecumenisti! Si din cauza lipsei Sinodiconului din Duminica Ortodoxiei si din cauza ca politica oficiala BOR a inlocuit Ortodoxia cu umanismul! De aia nu se mai poate face diferenta, capitala dintre pacat = calcarea legii lui Dumnezeu si erezie = (incercarea de) schimbarea legii lui Dumnezeu. Ereticilor li se da anatema. Cititi Pidalionul macar, acolo Sf Nicodim Aghioritul spune clar.

  10. neicu
    30 Octombrie 2009 la 10:17

    Lumea a ajuns sa isi faca „mari duhovnici” in care se incred orbeste chiar daca acestia calca invatatura Sfintilor Parinti! O „ortodoxie” umanista, dupa chipul omului, sentimentalista rozalie, nu una dupa voia lui Dumnezeu!

  11. neicu
    30 Octombrie 2009 la 10:23

    Ce spun Sfintii Parinti (doar un exemplu):
    „Dacă omul va dăinui în dreptatea cea afirmată la sfintele Soboare, se va mântui, iar dacă va tăgădui sau va greşi în ceva respingând-o cu obrăznicie, va pieri în veci”.
    Sfântul Chiril al Alexandriei

  12. daniel
    30 Octombrie 2009 la 13:18

    dragii mei prieteni,

    Adevarat va spun ca nu ati vazut lucrurile in profunzimea Parintelui Teofil.
    la suprafata pare asa cum spuneti, este chiar mult defectuos pana la si inclusiv eres, dar in profunzime, iubirea separa prapastia dintre bine si rau. de ce va temeti de profunzimi?
    nu va dati seama ca pana la urma noi, in fiinta noastra, ii iubim pe toti oamenii, chiar si pe cei mai rai?

    Acuma toate au trecut.
    Nu inteleg de ce nu considerati partea buna a ceea ce spunea Parintele, bineinteles, fara sa facem compromisuri si apostazii?
    Credeti ca Domnul nostru Iisus Hristos cere socoteala sau mai degraba EL tamaduieste si vindeca?

    oamenii nu trebuie constransi in nici o privinta. doar atentionati, avertizati si lasati liberi.
    numai asa Ortodoxia se intareste cu noi ostasi.
    cu cat constrangi oamenii cu atat ei vor sa fie liberi.
    aratati ca Ortodoxia este bucurie, libertate, realizarea personalitatii umane, demnitate, curaj, actiune cu mult spor si bucurie interioara caci numai in acest mod oamenii vor fi recunoscatori sa mearga pe firul extrem de subtire, pe cararea foarte, foarte ingusta care duce la Cer.
    vedeti, voi, dragii mei, trebuie sa fiti constienti de un lucru important:
    Sfintele Canoane si, va rog sa imi iertati exprimarea, Sfintele Hotarari ale Sinoadelor Sfintilor Parinti, pun hotar sa nu cadem din evlavia si randuiala duhovniceasca dar totodata ele ne dau o libertate spirituala infinita, deoarece ele sunt stabilite sub Pecetea Duhului Sfant.

    va cer iertare public ca nu se poate sa spui multe fara sa gresesti,

    va iubesc pe toti,
    Daniel

  13. Ovidiu
    30 Octombrie 2009 la 14:02

    Am ascultat inregistrarea video. Cred ca inteleg ce a vrut sa spuna Pr. Teofil. A te ruga impreuna la Dumnezeu. Pai de unde stim noi oare fiecare cum se roaga ?
    Citeam de ex. ca prin inchisori se rugau oamenii de diverse confesiuni. Fiecare se ruga in felul sau iar cine doreste sa spuna Crezul impreuna, il spune, iar cine nu doreste, nu-l spune. Parca este o zi pe an cand se fac aceste rugaciuni comune, dar aceasta se face cu scopul ca UNA sa fim, adica in acelasi duh si adevar. Daca cineva nu alege sa fie in acelasi duh si adevar, este treaba lui, dar asta nu inseamna ca am vreun drept sa-l condamn. Spune cumva ca noi sa judecam ? Dumnezeu va judeca pe fiecare in religia lui si Domnul mantuieste pe cine voieste. Apoi, treaba asta cu sminteala…numai cel smintit se poate sminti, cel cuminte se roaga frumos, coborand in camara sa. A te ruga e una iar a fi de alta confesiune e alta. Sa nu incurcam lucrurile si sa nu exageram, caci rugaciunea la urma urmei e personala si cred ca de fapt putini oameni o au pe cea adevarata…Nu mai bine este a ne vedea pacatele proprii si asupra acestora sa lucram ?
    Domnul sa-l odihneasca in pace pe Parintele.

  14. daniel
    30 Octombrie 2009 la 14:14

    dragii mei prieteni,

    cu observatiile voastre milimetru cu milimetru impingeti Ortodoxia spre fariseism si carturarism.
    adevarat, adevarat va spun:
    toata invatatura Sfintilor Parinti este sadita in inima fiecarui om, pentru ca ea, invatatura, are acelasi Izvor: Domnul nostru Iisus Hristos.
    trebuie multi ani (uneori si secole), multa truda si lupta cu sine pentru a fi descoperita.
    asa au procedat Sfintii Parinti.
    considerati partea buna a spuselor Parintelui Teofil si asa veti avea pacea in inimile voastre.
    din ceea ce dezbateti aici, vad cu surprindere,ca nu vedeti lucrurile in profunzime, in iubire.
    spiritele voastre sunt inca moarte in litera si nu sunt vii in Duhul Ortodoxiei.
    nadejdea si atentia noastra la Domnul nostru Iisus Hristos.
    asa sa fie.

    Daniel

  15. fedeabardiur
    30 Octombrie 2009 la 15:56

    canonul 10 Apostolic :Daca cineva s-ar ruga ,chiar si in casa,impreuna cu cel afurisit(scos din comuniune) acela sa se afuriseasca

    canonul 11 Apostolic: daca cineva, cleric fiind ,s-ar ruga impreuna cu un cleric caterisit, sa se cateriseasca si el

    canonul 45 Apostolic: Episcopul sau presbiterul sau diaconul, daca numai s-a rugat impreuna cu ereticii, sa se afuriseasca:iar daca le-a permis acestora sa savirseasca ceva cu ereticii(cele sfinte)sa se cateriseasca

    canonul 62 apostolic:Daca pentru frica omeneasca fie a vreunui iudeu,fie a vreunui elin, sau a vreunui eretic,vreun cleric cumva leapada numele Hristos,sa se indeparteze sin Biserica (sa se dea anatemei); iar daca leapada numele de cleric, sa se cateriseasca; dar pocaindu-se sa fie primit ca laic

    canonul 64 apostolic:daca vreun leric sau laic ar intra in sinagoga(adunarea iudeilor sau ereticilor) spre a se ruga ,sa se si cateriseasca si sa se afurisesca

  16. Anca Stati
    30 Octombrie 2009 la 15:58

    Incredibil cata „ortodoxie” la comentarii si cata „dragoste” pentru parintele Teofil. Daca ati avea dragoste adevarata pentru el, ati ruga cu lacrimi si fierbinte pe Dumnezeu sa il ajute prin rugaciunile voastre sa-l treaca prin vama cea mai grea, cea a ereziei. Erezie pe care o marturisea (ecumenismul) nu doar la nivel superficial, cum gresit ati inteles, ci ca o convingere intima, profunda, de care nu s-a pocait.
    Lasati sentimentalismele si pietismele lacrimogene sustinute de idei false si saracute doctrinar precum:
    – faptul ca daca spui adevarul despre cineva inseamna a vorbi de rau (nu pacalesti cu asta nici un copil de clasa I)
    – faptul ca daca iti aplici discernamantul inseamna ca judeci (voi, care v-ati bagat cu dinti de lapte sa citit Filocalia, nici nu vedeti ce smintiti ati ajuns)
    Ia aplicati ideile astea la Origen, Nestorie, Arie si alti eretici. Ajungem cu voi la concluzia ca nu avem voie sa vedem ereziile lor si sa vorbim despre ei caci au murit saracii. Lasa sa se sminteasca cei vii de ereziile lor, ca sa nu fii acuzat ca judeci si ca vorbesti de rau. Unde va e mintea plecata la plimbare dragilor? Habar nu aveti ca acestea sunt exact argumentele ereziei ecumeniste de care v-ati contaminat si voi din belsug, tot ‘iubindu-l’ pe acest ‘mare duhovnic’. Va indulciti cu false modele si va adormiti constiintele.
    Ati sarit ca arsi ca s-a spus adevarul despre ‘marele duhovnic’ si se vede de la o posta ca nu cititi canoane si Sfinti parinti, ca nu cunoasteti Traditia si habar nu aveti care e modul in care ii place lui Dumnezeu sa ne raportam la erezie si eretici. Lene mare! Normal ca e mai usor si mai comod sa te culci pe o ureche si sa afirmi impreuna cu ‘marele duhovnic’ ca veti ajunge sigur in rai, nu pentru vrednicia voastra, ci pentru ‘marea dragoste a lui Dumenzeu’. Cum se face ca uitati ca Dumnezeu nu e doar iubitor, ci e si DREPT si judeca cu dreptate si nu primeste ereticii in imparatia Lui?
    Sunt sigura ca nu ati citit nici un link din cele furnizate aici pentru adancirea subiectului si veniti cu argumentele de-astea plangacioase de doi bani care jignesc si inteligenta unui copil. Ba oti mai fi avand si impresia ca sunteti profunzi si aparatori ai ortodoxiei. Ia puneti burta pe citit si lasati orgoliile si apoi veniti cu argumente, nu cu lalaieli de-astea rasuflate. Sunt oameni care o fac si se straduiesc sa va aduca in fata niste texte, mai pe intelesul tuturor. Voi inca nu ati aflat ca pana si ‘marii duhovnici’ si chiar si inger din cer de ar fi, trebuie supusi la proba de foc a conformitatii cu Evanghelia predicata de Biserica cea adevarata (adica cu duhul Scripturilor, a Sfintelor Canoane si al Sfintilor Parinti)! Cascati putin ochii si vedeti ce fel fe fii duhovnicesti a dat parintele Teofil (Corneanu fiind expresia cea mai buna – incununarea intelepciunii lui de mare duhovnic) si lasati deoparte teoria cea cu miros de doctrina orientata a ‘partii celei bune’. Sa fi fost el cel mai mare postitor si iubitor (oare?), erezia pe care o predica si care e evidenta e un pacat mare care nu se iarta nici aici nici dincolo.
    Daca tineti la parinte, nu faceti uitate caderile lui ci rugati-l pe Dumnezeu sa-l ierte. Daca insa va contaminati si voi de caderile lui, ca ucenici ai lui, ii sporiti pacatele pentru care va avea de dat socoteala.

  17. fedeabardiur
    30 Octombrie 2009 la 16:02

    comentariul precedent era pentru Ovidiu

    „Citeam de ex. ca prin inchisori se rugau oamenii de diverse confesiuni.”…asta e caz special…nu generaliza

  18. 30 Octombrie 2009 la 20:59

    Un om cu discernamant poate alege din invataturile Pr. Teofil Paraian doar lucrurile bune, adice cele strict conforme cu litera Sfintei Scripturi. Si nici o clipa sa nu uitam ca si duhovnicii sunt oameni, care tind si ei ca orice fiinta omeneasca spre mantuire, spre sfintire. Fiecare plateste pentru caderile sale. Dumnezeu sa-l ierte!

  19. daniel
    30 Octombrie 2009 la 21:01

    o sa vedeti voi ce zapaceala si mare necaz (oamenii vor deveni furiosi) o sa iasa din toata canoanele astea care nu lasa duhul liber in fata Domnului nostru. o sa ajungeti ca fariseii si carturarii pentru ca nu vedeti dincolo de canoane, de legi: spiritele voastre sunt robite de litera.
    sunteti fricosi si nu traiti Ortodoxia asa cum trebuie sa traiasca un ortodox.
    voi nu priviti viata prin Ochii Domnului, asa cum Lui Ii place, ci va place sa tineti cu dintii la niste chestii de va face sa va doara capul.
    cu cat omul este mai liber si mai fericit in Domnul cu atat duhul omului se smereste si se conformeaza mai bine la Voia lui Dumnezeu.
    de ce nu intelegeti ca nu este nevoie de ortodoxie stiintifica ?
    de teorii si atatea si atatea observatii ?
    fiti foarte simpli. aveti mereu inima buna si senina, indiferent de imprejurari.
    asa veti progresa in trairea Ortodoxiei si veti placea Domnului nostru Iisus Hristos.
    asa sa fie.

    Daniel

  20. anonymus
    30 Octombrie 2009 la 21:43

    Doamne ajuta!

    Lasand la o parte erezia lui Teofil Paraian & Co, care este ceva ca lumina zilei de evident, frate Hristofor, te rog posteaza, atunci cand vei avea vreme si material disponibil si cate ceva despre Biserica Ortodoxa Rusa de Rit Vechi (a lipovenilor rascolnici). Este ea in acord cu Dogmele si Sfintele Canoane ale Bisericii Primare ale lui Hristos? Stiu ca in primele decenii ani de dupa 1666 rascolnicii au fost persecutati de Biserica Rusa, la fel cum si BOSVR a fost persecutata de Biserica Ortodoxa Romana (aceasta din urma fiind schismatica – urmare a adoptarii calendarului gregorian incepand de la 1 octombrie 1924). Oare adevarul, din partea Bisericii Ruse in cazul Bisericii Ruse de Rit Vechi pe de o parte si din partea BOR asupra BOSVR pe de alta parte, trebuie impus cu forta bruta, a pumnului asa cum s-au petrecut faptele in realitate? Atunci ce fel de adevar mai e acesta impus cu forta pumnului? Intreb despre acest subiect pentru ca in BOSVR se spune ca Biserica Ortodoxa Rusa de Rit Vechi se afla sub anatema patriarhului Nikhon de la 1666 (de fapt, ridicata la 1905 in timpul domniei tarului mucenic Nicolae al II-lea, de catre Biserica Rusa) si ca lipovenii (rascolnicii si Biserica lor) ar fi implicati in miscarea (eretica) ecumenista. Cunosti, frate Hristofor, mai multe despre acest subiect sensibil?

    Blagosloviti si ma iertati pe mine, pacatosul!

  21. Ionut
    30 Octombrie 2009 la 21:52

    Mi-e scarba de sit-urile voastre. Mergeti si pupati-l in fund pe Iustin ca el va va duce catre Dumnezeu. Internetofili paranoici si extremisti, mergeti si puteti bombe la catolici. Asa o sa ajungeti!

  22. MIHAELA SIMON
    30 Octombrie 2009 la 22:58

    Unde erati fratilor cand traia parintele Teofil? Cum de ati inviat acum dintr-o data? Dupa razboi multi viteji se arata! A sustinut conferinte peste tot, de ce nu ati pus intrebari atunci ca sa clarificati „ereziile” care ziceti ca le spunea? Daca erati corecti si curajosi purtati un dialog deschis, nu va porneati ca musculitele la razboi, acum cand parintele Teofil nu mai este ca sa isi poata spuna parerea… Nu-i cinstit sa dezbati in absenta celui in cauza… A scos pe multi din iad, eu sunt una dintre acestia, voi pe cine ati scos?

  23. popa mihail
    30 Octombrie 2009 la 23:04

    fratilor…au doara ati uitat sa luam ce e bun de la oameni?
    mai cititi pe la sf Vasile cel Mare….cuvant catre tineri…sa fim ca albina…sa alegem ce e bun
    oare pr teofil nu are dreptul la cadere?
    sau oare celellte bune pe care lea zis nu-s bune pt ca a zis si cateva rele?
    ia uite unde sunt..judecatorii
    sa fim mai calmi ca de isterici si ulotrasi eplina lumea

    pace

  24. MIHAELA SIMON
    31 Octombrie 2009 la 1:07

    P.S. Poate ca ai fost Hristofor, nu comentez, dar acuma sigur nu mai esti… Ai vrut sa musti cu dintii tai de lapte cariati, din Strugurele cel tare al ortodoxiei, vezi de te smereste si ti-i cauta pe jos…

  25. 31 Octombrie 2009 la 3:51

    ei vedeti ce face dezbinarea?
    da mari drept credinciosi am devenit unii
    a vorbi astfel despre acesti parinti e chestie de tupeu si neobrazare, ma refer mai alel la tazy care semneaza articolul din nihilsinedeo referitor la par Cleopa
    subscriu la cuvintele lui Daniel:”de ce nu intelegeti ca nu este nevoie de ortodoxie stiintifica ?
    de teorii si atatea si atatea observatii ?
    fiti foarte simpli. aveti mereu inima buna si senina, indiferent de imprejurari.”

    si mai cercetati contextele si imprejurarile vremurilor cand nu era deloc usor sa fii ceea ce par Cleopa si altii au reusit

  26. anonymus
    31 Octombrie 2009 la 7:30

    @Mihaela Simion,

    Ce iti pare domniei tale citez „Strugurele cel tare al ortodoxiei” este evident de la distante de zeci/sute/mii de kilometri Strugurele si Samburele cel tare al EREZIEI. Infricosator, cate erezii a propovaduit p. Teofil Paraian.
    Iar pentru ereticii raposati nu se cuvine sa spunem „Dumnezeu sa-l ierte!”, ci „ANATEMA sa fie!”, caci ceea ce a invatat p. Teofil Paraian este vrednic de dat ANATEMEI!

  27. 31 Octombrie 2009 la 10:53

    Cineva dornic de Adevărul absolut niciodată nu „închide ochii” la rătăcirile duhovnicilor contemporani, considerând că din „dragoste” Îl poţi lepăda pe Hristos; oare dragoste-i aceea care te desparte de Dumnezeu?
    De ce să ne axăm pe „partea cea bună” a învăţăturii părintelui Teofil, când avem atâţia sfinţi a căror învăţătură ne descoperă DOAR binele, în forma sa desăvârşită?

  28. 31 Octombrie 2009 la 13:17

    Dumnezeu sa-l odihneasca in pace !

  29. 31 Octombrie 2009 la 14:49

    Atat eu, dar cred ca si majoritatea celor ce-si dau cu parerea, am avut caderi mai groaznice si am fost infratiti cu diavolul in diferite imprejurari ale vietii, asa ca la ce bun atatea „contre”? Dumnezeu sa ne ierte si pe noi si pe toata lumea, daca am primit duhul pocaintei! Daca nu, inainte cu mandria! Libera alegere!

  30. ionut
    31 Octombrie 2009 la 23:42

    Cei care isi dau cu parerea fara sa stie despre ce vorbesc vor primi o palma dupa cap de la Dumnezeu cand le va fi lumea mai draga. Este o dovada de nesimtire spirituala si de orice alta natura sa terfelesti amintirea unui om la doua zile dupa moartea lui indiferent cat de rau sau de bun a fost acel om. Trecand peste acest aspect, un om care l-a cunoscut personal pe parintele nu poate afirma asemenea lucruri si mai ales nu are dreptul sa il judece. Eu l-am cunoscut personal pe parintele si nu am devenit nici sectar, nici ecumenist nici nimic altceva, ci un om orb m-a ajutat pe mine sa vad ca traiesc in mizerie si m-a schimbat viata. Mult pana unul din cei care au scris aici sa ajunga la asemenea lucru. Doamne ajuta!

  31. Stati Anca
    1 Noiembrie 2009 la 15:49

    Te ia si rasul si plansul la vederea comentariilor. Nu doar ca nu citesc linkurile spre adancirea subiectului si pe Parinti sau Scripturile sau Canoanele. Nu citesc nici cele cateva comentarii in asa fel incat sa incerce sa nu repete iar si iar aceleasi ineptii cu aer de intelepciune, din cele pe care le-am prezentat mai sus. Acum una noua, niste figuri de stil menite sa te dea pe spate si sa iti inchida gura.

    Ca sa dau un exemplu: „Unde erati fratilor cand traia parintele Teofil? Cum de ati inviat acum dintr-o data? Dupa razboi multi viteji se arata!” Hopa! Prima intrebare s-ar potrivi unui context in care se cerea marturisirea Adevarului, nu prezenta la conferintele ereticului. Multi dintre noi am avut ceva mai bun de facut decat sa mergem acolo; unde mai pui ca Sfintii Parinti ne indeamna sa si fugim de el, inger, ierarh si preot de ar fi. Si ca figura de stil sa fie complet cretina, de te ia si rasul, ea se contrazice exact cu dovezile prezentate in aceasta postare. Iacata ca au fost dintre noi si l-au intrebat si au aflat ce ii poate mintea. Si a fost de ajuns de clara erezia, nici nu a trebuit mai mult. Nici macar nu era ceva subtil, greu de sesizat. Sa ne fi luat in gura cu el? Probabil ca unii au facut-o. Oricum nu merita efortul, parintele fiind clar ratacit si la fel de branduit ca si Cleopa. Numai faptul ca avea atata apreciere si reclama din partea ierarhilor BOR mie mi-a fost de ajuns ca sa nu imi doresc sa ii sondez toate profunzimile si subtilitatile eretice. Ia sa vedem acum pe cine mai scoate in fata BOR ca sa sminteasca pe cei saraci la minte.

    Dincolo de ineptiile si sofismele si aiurelile prezentate de adeptii parintelui, eu as gasi ca e mai relevant sa isi prezinte mai intai ei insisi pozitia fata de ereziile predicate de el, mai cu seama fata de cea a ecumenismului. Cred ca ar reiesi o situatie relevanta pentru duhul care se si evidentiaza din postarile lor. Acesta e un duh:
    – pietist (vedeti acuzatiile ca judecam, ca vorbim de rau, sugestia sa luam ce e bun, chiar si de la eretici si sa inchidem ochii la abaterile grosolane de la ortodoxie). In acest duh se confunda linguseala si lipsa de opinie cu dragostea, iar mesajul ortodox clar si serios cu lipsa de dragoste si cu mandria.

    – un duh modernist, de dispret la adresa Sfintei Traditii a Bisericii ortodoxe si a Sfintelor Canoanelor. Vorbitorii acuzatori la adresa Sfintelor Canoane nu stiu nici ce prevad acestea, nici cine ni le-a lasat, nici cum au fost aparate cu pret de sange, ci vorbesc in dodii despre fanatismul celor care le iau ca indreptar de viata in Biserica. Minte goala zburdand pe campii. Da baiatule, pentru Traditia Bisericii, care include si sfintele canoane, daca nu stii, s-a varsat si se va mai varsa sange. Asta numesti tu fanatism? Vezi ca e varza in capul tau.
    – un duh de nebunie, caci vad cu groaza ca unii au adoptat chiar modul de a vorbi al Mantuitorului: ‘adevarat va spun’, sau al marilor Sfinti: ‘au doara ati uitat sa luam ce e bun de la oameni?’ Din nebunia asta curge desigur si proasta interpretare a cuvintelor sfintilor, dupa cum se si vede din postari.
    – un duh scientist, vizibil la cel ce pledeaza chiar pentru o ‘ortodoxie stiintifica’, dandu-l in mod neasteptat de inspirat pe parintele Cleopa ca exemplu. Inspirat exemplu intr-adevar, parintele Cleopa fiind monahul care pledeaza pentru alinierea Bisericii la cuceririle stiintei, si lepadarea Traditiei. Asa se face ca el afirma ca ‘calendarul avea mare nevoie de indreptare’ caci fusese gasit ca fiind inexact din punct de vedere stiintific. El citeaza in sprijinul afirmatiilor lui niste oameni de stiinta, unii dintre ei chiar anatemizati de Biserica.
    – un duh ecumenist in ultima instanta, ale carui simptome sunt dispretul fata de Adevar, ingaduinta fata de erezie si eretici, sensibilitatea fata ce comoditate, modernism si cuceririle stiintei, si mai ales interesul fata de ‘ceea ce ne uneste, ceea ce e bun’ pe la pagani, atei si eretici de tot felul.

    Jalnic. O spun cu toata dezamagirea si parerea de rau. Eu i-as lasa sa se desfasoare cat pot si apoi se vor plictisi si se vor intoarce sa se catehizeze pe „basilica” si „lacasuri”.

  32. Ovidiu
    2 Noiembrie 2009 la 13:01

    As dori sa stiu si eu, daca cineva poate sa-mi explice ce inseamna a te ruga impreuna cu ereticii ? Multumesc.

  33. Ecaterina
    2 Noiembrie 2009 la 13:56

    Un prost este recunoscut de un prost, un intelept este recunoscut si inteles de un intelept si un sfant este recunoscut, de alt sfant.
    Am citit ce a scris una din doamnele respectabile cand aici cand pe alte bloguri, iar la gura dumneaei – desi este o doamna ortho-doxa cu mult bun simt si smerita foarte – este numai noroi pe care il scuipa peste duhovnici, ierarhi, preoti cu o putere „primita chiar de la Domnul Insusi de a-i judeca pe ceilalti oameni, in locul Lui”.
    Eu ma cutremur sa vad o femeie ca a luat locul de Judecator al Domnului Hristos, sa vad o femeie care apara adevarul umpland totul de urat si de neliniste… O femeie disperata, care mereu este in razboi cu cineva…
    Aruncand cu murdarie in ceilalti, ne murdarim pe noi insine! Ochiul rau vede toate rau!
    Si apropo,… daca ar fi sa merg in Rai si sa dau de aceasta doamna INTRISTATOARE, as prefera sa fiu in iad cu parintele Teofil Paraian APOSTOLUL BUCURIEI, daca acolo hotaraste si Domnul sa mergem.
    Aici, in blogul acesta, gasesc orice, chiar si lipsa de iubire a aproapelui… chiar si lipsa Duhului Sfant… Dar totusi este atata frumusete in diversitate, din care poti sa ramai cu invataminte ziditoare de suflet…

  34. Ovidiu
    2 Noiembrie 2009 la 20:48

    Mai mare decat dreptatea este credinta si dragostea. Unde este dragostea pentru OM, unde este respectul pentru cel ce de-abia a adormit ? Nici bine nu a inchis ochii si astfel ne aratam noi dragostea pt. aproapele, repede aratand ca unul sau altul este inselat ? Chiar daca ati avea dreptate, chiar daca asa ar fi precum sustineti unii pe aici, care dupa cate observ vad duhul Parintelui Paraian, dar si pe cel al Pr. Cleopa etc, cine ne da dreptul ca noi sa aratam daca Pr. a spus in duhul lui, cele bune sau cele rele ? Duhul Pr. si-l cunoaste numai el insusi si Dumnezeu. Nu tot ce spune un om la un moment dat reflecta OMUL. Aici observ ca unii isi asuma…dar mare curaj trebuie sa ai pentru aceasta. Chiar daca ar fi gresit Pr. aceasta nu are nimic de-a face cu respectul pentru OM. Din moment ce s-a deschis acest subiect atat de devreme, nu face decat sa-mi arate ca nu am invatat in cei sapte ani de acasa, unele, dar suntem maturizati si patrundem duhul canoanelor apostolice.
    PS: multumesc domnule admin pt mesajele sterse…probabil o sa va faca placere sa-l stergeti si pe acesta…dar e alegerea dumitale…ca libertatea poate fi interpretabila in fel si chip.
    Doamne ajuta !

  35. Ovidiu
    2 Noiembrie 2009 la 20:57

    Rectific…imi cer scuze adminului…datorita unor defectiuni tehnice probabil…nu imi apareau unele mesaje.
    Posibil sa fi interpretat eu gresit sau de vina sa fie aceste defectiuni. Aici posibil sa ma fi luat gura pe dinainte, de aceea te rog sa ma iertzi, nu am scris mai sus…decat… datorita faptului ca nu imi apareau mesajele.

  36. Ovidiu
    2 Noiembrie 2009 la 21:04

    Ahaa, deci in contextul unor defectiuni, am crezut ca adminul imi sterge mesaje, dar iata ca mai apoi le-am zarit (in alt context) Sa fie asta un criteriu de a judeca lucrurile corect sau incorect, dar sa fie oare mai mult, adica sa patrunda cineva in duhul adminului sau al mieu ? Iertare.

  37. Luana Hrisanti
    2 Noiembrie 2009 la 21:24

    Nadajduiesc si ma rog pentru Hristofor, ca Bunul Dumnezeu sa nu-l judece atat de crunt, pe cat fratia sa il judeca pe parintele Paraian.
    Dumnezeu sa-i ierte, si pe parintele Paraian si pe cel care se face judecatorul lui !
    Doamne ajuta!

  38. neicu
    3 Noiembrie 2009 la 11:04

    „Mai mare decat dreptatea este credinta si dragostea”
    Poftim, asta-i invatatura care li se serveste!
    Credinta?? vai de capul lor, habar n-au despre ce vorbesc; oamenii astia saracii inteleg orice altceva prin cuvantul credinta, numai ortodoxia nu. Dragostea si dreptatea sunt doar in credinta (ortodoxia) ca daca sunt in afara ei n-au nici o valoare! Se vede ca le-au spalat creierele BOR-ul si i-au facut pe toti umanisti in loc de ortodocsi.
    Cred ca lor le-ar fi frica si sa rosteasca anatematismele Sinodiconului in biserica si i-ar huli cu aceiasi nerusinare ca si mentorii lor ecumenistii oficiali pe Sfintii Parinti care l-au alcatuit in Sfintele Sinoade Ecumenice. De altfel asta si fac implicit cand comenteaza pe acest blog luand apararea ereticilor. Matrix in toata regula. Asta e, oamenii habar nu mai au ce inseamna erezie. Oficialii – niste anatemizati – pot fi mandri de isprava lor. Dumnezeu sa aiba mila si sa-i lumineze pe oamenii de jos, care sunt foarte manipulati si inconstienti.

  39. neicu
    3 Noiembrie 2009 la 11:15

    Iar in Credinta dreptatea este un act de dragoste, nu exista antagonism inte ele. Poftim, catehizati-va, invatati ce-i aia o anatema daca vreti sa intelegeti ce-i aia Ortodoxia: http://traditiaortodoxa.wordpress.com/2009/02/23/sfantul-ignatie-brianceaninov-ortodoxia-este-adevarata-cunoastere-si-cinstire-a-lui-dumnezeu/
    http://traditiaortodoxa.wordpress.com/2007/06/27/singura-osandire-ingaduita-arhimandrit-serafim-alexiev/

  40. A.M.
    3 Noiembrie 2009 la 11:28

    Vad ca mai nimeni nu capabil sa faca diferenta dintre a judca un OM si a judeca niste IDEI pe care acela le sustine, de altfel, in mod public, deci supuse analizei si dezbaterii publice.

    Exprimati-va opiniile vis-a-vis de aceste idei, v-as ruga – sunteti sau nu de acord cu cele afirmate de parintele?

    Si vreau neaparat sa dau un feed-back unei comentatoare – @Ecaterina – Pe langa faptul ca nu faci altceva decat sa ataci la persoana, fara a avea nici un contr-argument la argumentele persoanei pe care o ataci, afirmatia „Si apropo,… daca ar fi sa merg in Rai si sa dau de aceasta doamna INTRISTATOARE, as prefera sa fiu in iad cu parintele Teofil Paraian APOSTOLUL BUCURIEI, daca acolo hotaraste si Domnul sa mergem” este de o imbecilitate feroce.. ai grija ce-ti doresti ca aia s-ar putea sa primesti 🙂

  41. Ovidiu
    3 Noiembrie 2009 la 18:09

    Cand am spus ca mai mare este credinta si dragostea decat dreptatea, m-am referit la faptul ca desi as avea poate dreptate intr-un lucru, o afirmatie etc, renunt la dreptatea mea (desi asa ar fi) din mila pt aproapele. Mila pt aproapele izvoraste din dragostea pt el el si din credinta, caci cele doua nu pot fi separate. Deci, desi as avea dreptate, uit de aceasta din dragostea pt celalalt ca sa vina pacea. Asa cum spunea Sfantul Ioan Scararul „raportul între dreptate si pace este de 2 la 8” Adică pacea e de patru ori mai mare decât dreptatea.

  42. tutenes
    3 Noiembrie 2009 la 20:54

    Dumnezeu sa-l ierte !
    Parintele a avut niste rataciri .

  43. 4 Noiembrie 2009 la 1:53

    Pentru Ovidiu,

    Sf.Maxim Marturisitorul:”Adevarul Credintei nu se ascunde de dragul Pacii”

    Mai bine un razboi vrednic de lauda, decât o Pace care te desparte de Dumnezeu.

  44. neicu
    4 Noiembrie 2009 la 9:54

    Concluzia e clara: acesti comentatori confunda pacatul cu erezia. Greseala grava. Dar si mai grav e ca pe ei nu ii intereseaza ortodoxia Sfintilor Parinti, doar „ortodoxia” lor umanista.

    http://traditiaortodoxa.wordpress.com/2007/06/29/este-oare-astazi-suficienta-denumirea-de-ortodox-de-arhiepiscopul-averchie-de-jordanville/

    http://traditiaortodoxa.wordpress.com/2007/08/25/ortodoxia-vs-umanism/

  45. Ovidiu
    4 Noiembrie 2009 la 12:39

    Dreptu-i ca Adevarul credintei nu se ascunde de dragul pacii, numai ca aici era vrb de atacul surprinzator de rapid asupra unor vorbe a Pr. Paraian. Cred ca cel care dorea sa spuna ca nu e de acord cu unele idei ale Pr. putea sa mai astepte, din respect. Nu mi se pare normal ca la nici doua-trei zile de la trecerea la cele vesnice a Pr. sa aparem asa tam-nesam…iar daca ne amintim din Vietile Sfintilor, Sfantul Sava, a adus la dreapta credinta, multime de atei si eretici din eparhia sa. Pe drumul acesta…cand ii aducea cu intelepciune, la dreapta credinta…oare se mai si rugau sau numai stateau de vorba ?

  46. korowai
    6 Noiembrie 2009 la 19:58

    Daca ne-ar fi vrut ecumenici, daca ar fi crezut că omul e în stare de ecumenism pe pamant si asta-l va salva, Hristos ne-ar fi spus. Dar nu ne-a spus asta. Nu ne-a spus decat sa venim la El. Toti cei care vin la El vor gusta din Viata si nu vor mai afla moartea, fiindca El e Calea, Adevarul si Viata. O sa ziceti probabil ca-s dogamtica, dar intreb, de ce ne-am crede mai intelepti decat Dumnezeu inusi?
    Oare cum am crede noi ca am putea face pace intre credinte, cand El insusi n-a socotit ca trebuie sa faca asta? noi nu putem face pace doi intr-o casa, sau unul cu altul sau omul in sinea lui, fiindca doar atat ne-a cerut, nu mai mult, si tot nu reusim.
    Sarcina noastra cred ca este sa-l iubim pe El, sa avem incredere in Cuvantul Lui si El o sa ne arate Adevarata Cale spre Libertate. In el vom afla adevarata infratire, Acolo cred ca-si va gasi adevarata Pace sufletul si spiritul chinuit al omului.

    Parintele Teopfil Paraianu, l-am cunoscut şi eu atat cat mi-a dat dumnezeu s-o fac, mi-a lasat o amintire frumoasa, calda, Dumnezeu sa-L ierte, si pentru tot ceea ce ne-a dat intru Hristos sa-i intoarcem rugaciunile care le-a facut pentru noi, sa-l rugam sa ne ierte si sa-i dam iertarea noastra la randu-ne, fiindca asa ne-a zis Dumnezeu, sa ne iertam unii pe altii si sa nu judecam ca sa nu fim Judecati.

    Ecumenismul pare frumos, pare o culme a impacarii spiritului uman, o victorie a intelepciunii asupra disensiunilor pornite de la adevarul fiecaruia. Ori asta este o capcana. Adevarul nu este decat unul singur si el se afla la Dumnezeu. Cine va fi capabil sa-l enunte? Cine e capabil sa spuna care dintre adevaruri este mai adevarat? Asta e un secret numai intre inima omului si Dumnezeu.

    Cred ca ecumenici n-o sa ajungem sa fim decat in sanul lui Dumnezeu, Acolo nu mai exista nimic ascuns.

  47. valeriu leapciu
    7 Noiembrie 2009 la 13:04

    cum zicea un parinte e mai usor sa vezi mizeria altora decat mizeria din interiorul tau…..mizerii ordinare scrise de un pacalici care vrea sa se bage in seama cu chestii senzationale

  48. dimitrie
    9 Noiembrie 2009 la 10:15

    Voi aveti o dragoste mai mare fatza de oameni – adica fatza de voi – decat fatza de Dumnezeu. „dragoste” fara Adevar. O „ortodoxie” de tip emo.

  49. razvan.m
    11 Noiembrie 2009 la 9:40

    Acestia cu „vazutul mizeriei altora in locul propriei noastre mizerii” – de acord cu voi atat vreme cat insa mizeria altora nu inseamna EREZIE (adica hulirea lui Dumnezeu, asa dupa cum a facut de-a lungul intregii sale vieti „calugaresti” acest Paraian, despre care p. Arsenie Boca a spus cu mult timp in urma ca „nu este de manastire”. Apoi cine l-a hirotonit a incalcat Canonul care interzice ca oamenilor cu betesuguri majore (iar a fi orb este un betesug major) sa li se acorde preotia – inca o dovada care arata cat anume pretuieste BOR Sfintele Canoane ale Bisericii lui Hristos. Iar acolo unde nu sunt Sfintele Canoane locul lor e luat de EREZIE, de hula sustinuta impotriva lui Dumnezeu – Duhul Sfant, care nu se iarta (atentie, ERETICILOR !)nici acum si nici in veacul veacului. Iar Paraian fiind pe stil nou (urmand dupa calendarul gregorian) se gaseste sub anathema data urmatorilor calendarului papal de catre Sigilion (Sinodul Local Ortodox de la Constantinopol de la 20 nov. 1583), ca si toti cei ce urmeaza stilului nou, gregorian sau „iulian indreptat”.

  50. tutenes
    11 Noiembrie 2009 la 19:27

    Frate razvan.m , hai sa nu ii luam lui Dumnezeu dreptul de a alege pe cine sa mantuiasca !
    Nici eu nu sunt de acord cu unele lucruri propovaduite de parintele Teofil,dar uneori am senzatia ca vrem sa ne punem in locul Lui Dumnezeu si sa decretam cine s-a mantuit sau nu .

  51. razvan.m
    17 Noiembrie 2009 la 10:30

    Frate Tutenes,
    Facandu-ne aparatori ai ereticilor hulitori de Domnul ne punem in aceeasi oala cu acestia, devenind la fel ca si ei uratori de Dumnezeu, iar la Judecata Particulara cat si la cea de pe urma vom da socoteala inaintea Dreptului Judecator pentru tot ceea ce am spus si am facut in aceasta viata.
    Asa ca fie voia Domnului fata de acest eretic, Paraian!

    Doamne ajuta!

  52. tutenes
    17 Noiembrie 2009 la 21:45

    frate razvan , sunt de acord cu tine ca trebuie sa ne delimitam de eretici !
    Nici mie nu mi-au picat bine unele pareri ale parintelui Paraian;pe de alta parte cred ca trebuie sa vedem la fiecare si partile bune . Stii,am intalnit pareri ale unora care decretau sus si tare cine s-a mantuit si cine nu – consider ca numai Dumnezeu stie asta .Desi nu m-am exprimat prea clar,sper sa ma intelegi .
    Pacea lui Hristos sa fie cu tine si cu toti care citesc !

  53. gil
    27 Noiembrie 2009 la 18:52

    Acest eretic pariian intotdeauna a fost asa,cum de se vede ca nu gandea deloc ortodox de abia acum cand a murit?Si de ce nu sant vazuti cei ce l au facut preot el fiind orb?cine il invita la conferinte sa ne explice el ortodoxia de care habar nu avea?Cand dupa revolutie conferentia cu tupeu toata lumea il aplauda desi avea aceleasi prostii in cap si pe limba,degeaba aratam la unu si la altul ca spune nabadanii caci se vuitau la mine ca la un microb !Oare de ce le ia oamenilor sa vada o inselaciune prea tirziu sau niciodata???

  54. gil
    27 Noiembrie 2009 la 18:54

    tutenes ai adus niste afirmatii despre niste liste despre care nimeni nu stie nimic te rugam insistent sa aduci dovezi si nu sa jignesti biserica fara argumente !!

  55. tutenes
    28 Noiembrie 2009 la 10:02

    @ gil
    Ce am spus despre liste e o alta discutie pe un alt blog .
    Nu intentionez sa mut discutia aici . Si nici nu vreau sa continui discutia de acolo pentru ca prea multa rautate, patima si jigniri au pus unii acolo .
    Am spus ce aveam de spus din respect pentru adevar si nu mai vreau sa continui;nu imi plac discutiile care se poarta intr-o maniera necrestina .

  56. davidady
    17 Februarie 2010 la 13:11

    admin!!! mi se pare mie sau esti un lup imbracat in piele de oaie? daca sunt preoti ortodocsi pe nou care scurteaza liturghia sau sf. maslu ei vor da socotela pt sminteala pe care o fac. asta nu inseamna ca stilul nou nu e bun. de ce toti oamenii induhovniciti care ii cunosc sunt pe nou, iar cei care tin calendarul vechi sunt plini de mandrie si manie pe cei de pe nou? oare sa fie o coincidenta? nu cred. si cele mai necontestate minuni din ortodoxie (sf. lumina, apa iordanului…) au loc la data din calendarul tarii respective, nou sau vechi. daca ierusalimul ar fi pe nou atunci lumina ar cobori pe nou. ia spunemi in cer cand se sarbatoreste craciunul sau pastele? de ce bagati atata dezbinare intre oameni? de ce defaimati parintii? de ce interpretati dupa mintea voastra unele vorbe? asa au aparut ereticii!!!unde este smerenia fara de care nimeni nu se poate mantui? citeste patericul egiptean domnule admin. sper sa te ajute!

  57. 18 Februarie 2010 la 23:43

    davidady, voi incerca sa-ti raspund pe scurt, intrucat stau prost cu timpul liber:

    1. „daca sunt preoti ortodocsi pe nou care scurteaza liturghia sau sf. maslu ei vor da socotela pt sminteala pe care o fac” – Sfintii Parinti invata altceva. Si anume ca in ceea ce tine de schimbarea invataturii si randuielii bisericesti – ceea ce este un pacat public impotriva Bisericii – toti cei care participa la asemenea faradelegi vor da socoteala, inclusiv mirenii (turma) care justifica prin tacere caderile de acest gen ale preotilor lor. Turma trebuie sa-l scoata afara, dupa mustrari si discutii publice, pe preotul care se dovedeste ca este calcator de randuiala sau(si) credinta.

    2. „asta nu inseamna ca stilul nou nu e bun” – sigur, din ceea ce ai scris mai sus nu rezulta ca stilul nou nu ar fi bun. Insa stilul nou – de fapt, calendarul catolic – nu este nici bun, nici rau: el este „doar” ANATEMIZAT de Biserica Ortodoxa, adica dat iadului. Atat.

    3. „de ce toti oamenii induhovniciti care ii cunosc sunt pe nou, iar cei care tin calendarul vechi sunt plini de mandrie si manie pe cei de pe nou?” – foarte indraznet din partea ta. Imi pare rau pentru cunoscutii tai „induhovniciti” care nu au reusit sa te lumineze cu privire la asemenea chestiuni de baza, cum ar fi calendarul Bisericii si calendarul nebisericii. In privinta celor de pe vechi, din zecile de cunoscuti pe care ii am – nu recunosc decat pe foarte putini ca fiind „plini de mandrie si manie pe cei de pe nou”. Poate e totusi invers? Cat de plini de manie si mandrie erau crestinii de pe vechi prigoniti, batuti, omorati in perioada rezistentei calendaristice de aparatorii stilului nou (printre care si „sfantul parinte” Cleopa)?

    4. „cele mai necontestate minuni din ortodoxie (sf. lumina, apa iordanului…) au loc la data din calendarul tarii respective, nou sau vechi.” – sincer, asa ceva mi-a fost dat sa aud pentru prima oara… Ideea e tocmai inversa: ca indiferent de ce calendar tine puterea lumeasca – Biserica lui Hristos se conduce de calendarul bisericesc – statornicit la primul Sinod Ecumenic de cei 318 Sfinti Parinti – si toate minunile pe care Dumnezeu ni le arata spre intarirea si luminarea noastra se tin doar dupa calendarul Bisericii. Logica e simpla, dar mai greu de acceptat pentru cei cu gandire secularizata.

    5. „ia spunemi in cer cand se sarbatoreste craciunul sau pastele?” – Tot atunci cand Lumina Sfanta se pogoara in chip tainic, cand norul luminos se pogoara asupra muntelui Tabor, cand Iordanul se intoarce indarat etc. Adica – dupa calendarul Bisericii lui Hristos – asa-numitul „stil vechi”. Poti numi vreun sfant (cu moaste) care a aparat calendarul catolic (stilul nou) ?

    6. „de ce bagati atata dezbinare intre oameni?” – unde sa mai bagi dezbinare cand lupii nou-calendaristi (ma refer strict la cei care au lucrat si lucreaza constient impotriva calendarului si invataturii Bisericii) au dezbinat tot ce s-a putut? Uiti asa repede de unde a pornit dezbinarea? Anul 1920 si 1923 nu-ti spun nimic? Ortodocsilor le spun foarte multe acesti ani.

    7. „de ce defaimati parintii?” – A spune ce a gresit cutare sau cutare nu inseamna a defaima. Nu incerca sa manipulezi cu termeni. A defaima inseamna tocmai ceea ce faci tu cu Sfintii Parinti si invatatura Bisericii: o defaimezi si o negi cu vehementa, (dez)orientandu-te dupa invataturile omenesti produse de tot felul de minti, mai mult sau mai putin inselate.

    8. „unde este smerenia fara de care nimeni nu se poate mantui?” – daca cauti la mine smerenie – nu prea vei gasi. Fiecare cu pacatele si caderile lui. Dar daca cauti sa indreptatesc ratacirile tale sau ale altora – cauta in alta parte.

    Citeste Istoria Bisericii Ortodoxe, Canoanele Sfintilor Parinti si invataturile lor, incepand cu primii, domnule nou-calendarist. Nadajduiesc sa te ajute!

  58. Marin
    27 Mai 2010 la 8:51

    Observ ca sti sa vorbesti despre crestinism si sa judeci tu marii duhovnici. Banuiesc ca faci parte din aceeasi tagma care il slavesc pe Marele Iustin Parvu. In primul rand era corect sa postezi toate comentariile si pe cele in defavoarea articolului. Dar nu, pentru ca noi, crestinii ADEVARATI, noi stim doar sa vorbim frumos si sa ne mai dam si noi mari teologi pe blog. Vezi tu, ai vrut sa tragi un semnal de alarma dar nu te-ai gandit ca acest om a fost duhovnic, ceea ce tu nici macar nu sti ce inseamna asta. El a avut o responsabilitate mare iar greselile sunt pe masura responsabilitatii lui. Fiecare greseste iar greseala este iertata prin spovedanie. Dar nu, tu, mare teolog bloggist ce esti, ignori si puterea pocaintei si spovedania. Una este sa fi ecumenist si alta este sa incerci sa respecti pe cei de alta credinta. Da, impartasirea cu catolicii este o grava eroare doctrinara. Acelasi lucru si daca te rogi cu ereticii. Cu totii stim asta, toti ortodocsii. Dar nu uita, exista pocainta si spovedanie. Si fii mai umil, domnule netteolog! -Poti sa nu postezi comentariul, pastreaza-l pentru tine –

  59. 24 Ianuarie 2013 la 10:00

    Marin :
    Observ ca sti sa vorbesti despre crestinism si sa judeci tu marii duhovnici. Banuiesc ca faci parte din aceeasi tagma care il slavesc pe Marele Iustin Parvu.

    Te rog, nu arunca cu noroi în păr. Iustin Pârvu din cauza unor fanatici ce se ascund în spatele unui blog.

  60. 29 Martie 2013 la 16:58

    Daca citim cu atentie mai duhovniceasca atat Vechiul Testament , cat si Noul Testament , veti vedea ca dragostea ii vede pe toti ca pe unul , fara deosebire . Si Moise a cerut sa fie sters din cartea vietii , daca Dumnezeu avea sa-i piarda pe iudei la iesirea din Egipt (in pustie) , dar si insusi Sfantul Apostol Pavel , a r fi vrut sa fie anatema lui Hristos pentru neamul sau , in cazul in care nu ar mai exista sansa intoarcerii acestuia la pocainta. Cititi cu atentie si volumul 3 din Dogmatica Ortodoxa a parintelui Dumitru Staniloae si veti intelege atunci si pe Arh. Teofil Paraian. Invatati sa va mantuti cu dragoste , caci separarea de orice fel de ceilalti inseamna moarte , iar comuniunea cu ceilalti , indiferent care sunt aceia ( caci Biserica inseamna comuniune ), insemna viata. Asta nu implica a ne desparti de ortodoxie, nici a imbratisa credinte straine , ci inseamna pur si simplu , iubire .Dumnezeu Si-a jertfit propriul si unicul fiu , din iubire , nu pentru drepti , ci pentru pacatosi . Daca vrem sa fim dupa asemanarea lui Dumnezeu , trebuie sa facem si noi la fel .

  61. 9 Aprilie 2013 la 14:01

    Simona, apreciez încercarea ta de a lămuri lucrurile.
    Îți scapă însă o nuanță esențială, explicată aici:
    https://hristofor.wordpress.com/2011/06/22/unica-osindire-ingaduita/
    Toate bune.

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: