Prima pagină > Atitudine, Gînduri, Istorie, Ortodoxie > Sfîntul Teofan de Poltava (†1940), duhovnicul familiei Ţarului Nicolai al 2-lea:Ortodocşii trebuie să nu aibă comuniune de rugăciune cu schismaticii nou-calendarişti

Sfîntul Teofan de Poltava (†1940), duhovnicul familiei Ţarului Nicolai al 2-lea:Ortodocşii trebuie să nu aibă comuniune de rugăciune cu schismaticii nou-calendarişti

„Faţă de patriarhia Constantinopolului şi adoptarea de către aceasta şi de către alte biserici a calendarului nou, Vlădica Teofan era la fel de intransigent: „Doar un Sinod Ecumenic poate introduce un nou calendar bisericesc, după cum Primul Sinod Ecumenic l-a introdus pe cel folosit acum. Orice altă adoptare neautorizată nu poate fi recunoscută ca fiind canonică.” Spre deosebire de Mitropolitul Antonie (Hrapoviţki) care, deşi adversar al schimbării calendarului, a pledat pentru păstrarea comuniunii cu nou-calendariştii şi a slujit împreună cu patriarhul nou-calendarist Miron [Cristea] mai mult decît o dată,  Arhiepiscopul Teofan a adoptat linia „zelotă” a vechi-calendariştilor români şi greci. A şi scris două lucrări ample la acest subiect. În una dintre acestea, scrisă în 1926, scria:

  • Nu au statornicit, oare, Sfinţii Părinţi ai Bisericii Ortodoxe hotărîri speciale în privinţa calendarului?

Da, în repetate rînduri – cu privire la introducerea noului calendar gregorian – atît în întruniri private cît şi în sinoade. „Un exemplu în acest sens este următorul. În primul rînd, Patriarhul Ecumenic Ieremia II, contemporan reformei calendarului, a condamnat imediat, în 1582, împreună cu Sinodul său, noul sistem de cronologie roman ca fiind în dezacord cu Predania (Tradiţia) Bisericii. În anul următor (1583), cu participarea Patriarhilor Silvestru al Alexandrei şi Sofronie VI al Ierusalimului a convocat un Sinod bisericesc. Acest Sinod a  declarat calendarul Gregorian ca nefiind în potrivire cu canoanele Bisericii Universale şi cu hotărîrea Primului Sinod Ecumenic referitor la Pascalie (metoda de calculare a Paştelui). „Prin lucrările acestui Sinod au apărut: un tom Sinodal, care a denunţat greşelnicia şi neputinţa primirii pentru Biserica Ortodoxă a calendarului gregorian, precum şi o Hotărîre Sinodală – Sigilionul din 20 noiembrie, 1583. Prin acest Sigilion, cei trei Patriarhi mai sus menţionaţi împreună cu Sinoadele lor i-au chemat ferm şi categoric pe ortodocşi să păstreze, chiar şi cu preţul sîngelui, [atît] Menologhionul [crugul anual de sărbători cu dată neschimbătoare] ortodox [cît] şi Pascalia iuliană, ameninţînd pe cei ce le vor nesocoti cu anatema, tăindu-i pe aceştia de la Trupul Bisericii lui Hristos şi de la adunarea celor dreptcredincioşi…

De-a lungul următoarelor trei secole: al 17-lea, al 18-lea şi al 19-lea, un întreg şir de Patriarhi Ecumenici s-au pronunţat tranşant împotriva calendarului Gregorian, osîndindu-l în duhul hotărîrii sinodale statornicite de Patriarhul Ieremia II, totodată îndemnîndu-i pe ortodocşi să-l evite…

  • Este adoptarea noului calendar importantă sau puţin importantă ?

Este foarte importantă, mai ales în legătură cu Pascalia, şi este o neorînduială extremă şi schismă eclesiastică [la nivel de Biserică – Trup al lui Hristos], care îi îndepărtează pe oameni de comuniunea şi unitatea cu întreaga Biserică a lui Hristos, îi lipseşte de Harul Duhului Sfînt, zdruncină dogma unităţii Bisericii, şi, asemeni lui Arie, rupe cămaşa necusută a lui Hristos, adică dezbină pretutindeni ortodocşii, lipsindu-i de unitatea cugetului; rupe legătura cu Sfînta Predanie a Bisericii şi îi face să cadă sub osînda sinodală pentru dispreţuirea Predaniei.

  • Care trebuie să fie, potrivit canoanelor, legătura ortodocşilor faţă de schismaticii nou-calendarişti ?

Ortodocşii trebuie să nu aibă comuniune de rugăciune cu ei, chiar şi pînă la osîndirea lor sinodală.

  • Ce pedeapsă se cuvine, potrivit Canoanelor Bisericii, celor care se roagă cu schismaticii nou-calendarişti?

Aceeaşi osîndire ca şi acelora…”

Sursa: “A life of Archbishop Teophan of Poltava”

A se vedea şi:

  • Ce nu vor să înţeleagă nou-stiliştii cripto-ecumenişti: III, III;
  • Un pas fatal pe calea apostaziei: despre “sinodul panortodox” din 1923 – penultimul material de aici
Anunțuri
  1. 5 Iulie 2010 la 22:58

    TOTI NEOCALENDARISTII SA CITEASCA ACEST TEXT AL SFANTULUI TEOFAN DE POLTAVA.UN NEOCALENDARIST NU POATE FI UN TRADITIONALIST PENTRU CA CALENDARUL GREGORIAN(CALENDARUL LUI ANTIHRIST)NU FACE PARTE DIN SFANTA TRADITIE.Cu un secol în urmă, Sfântul Cuvios Kukşa, stareţul de la Odesa proorocea şi în acelaşi timp poruncea: „Nu peste multă vreme va avea loc Sinodul Ecumenic (al VIII-lea), numit “sfânt”. Însă acest Sinod nu va fi cel de-al optulea, fiind o adunătură de necredincioşi. În cadrul lui toate credinţele se vor uni în una. Posturile vor fi anulate, călugăria anulata, călugărilor şi episcopilor li se va permite să se căsătorească, iar preoţilor, să se recăsătorească. Noi însă nu trebuie să acceptam aceste schimbări. Stilul Nou (adică noul calendar gregorian) va fi introdus in toata Biserica Universala. Fiţi cu luare aminte! Străduiţi-vă să mergeţi la Bisericile lui Dumnezeu acum, cât ele sunt încă ale noastre. Va veni vremea când nu le vom mai putea frecventa. Numai cei aleşi vor înţelege ce se întâmplă. Pe oameni îi vor obliga să se ducă la biserica apostată; însă, nu trebuie să mergem într-acolo în niciun caz. Va rog, rămâneţi în Credinţa Ortodoxă până la ultima suflare şi aşa vă veţi mântui” („Pravoslavnâi Simbirsk” Nr. 21-22/1998).

  2. 5 Iulie 2010 la 23:06
  3. 6 Iulie 2010 la 2:05

    Iunie 1923 Patriarhul Ecumenic Meletie al IV-lea convoacă „Conferinţa Pan-Ortodoxă” de la Constantinopol, de schimbare a calendarului şi modernizare a Bisericii (hotărându-se scurtarea posturilor, neobligativitatea vestmintelor clericale, posibilitatea căsătoriei clerului după hirotonie şi a episcopilor etc.), ce a fost contestată la scurtă vreme de patriarhii Damian al Ierusalimului, Grigorie al IV-lea al Antiohiei, Fotie al Alexandriei, Dimitrie al Serbiei şi Sf. Tihon al Moscovei.
    1924 O data cu schimbarea calendarului in Patriarhia de Constantinopol, Biserica Greciei si Biserica Romana, au loc ample miscari de protest. Atunci se separa de apostatii oficiali, adevaratii crestini ortodocsi, care se grupeaza in Adevaratele Biserici Ortodoxe vechi-calendariste.

  4. 6 Iulie 2010 la 2:29

    Iulie 1935 Patriarhul Meletie Metaxakis înnebuneşte, şi după şase zile de chinuri şi remuşcări profunde, moare spunând: „Vai mie, am dezbinat Biserica, am nimicit Ortodoxia!”, la Zurich, în Elveţia, şi este îngropat la Cairo, în Egipt. In acelasi an Trei episcopi din biserica oficiala a Greciei revin la vechiul calendar bisericesc.

  5. Mihail
    9 Iulie 2010 la 0:05

    Fotie, nu ar fi mai bine sa nu te „dai” atat de traditionalist, numai ca sa-ti faci reclama la un blog al tau, unde le amesteci crunt pe cele de pe „stil vechi” cu cele de pe „stil nou”? Iarta-ma, dar nu stiu cui slujeste blogul tau. Si ai mai pus si numele Sf. Glicherie in adresa blogului. Iar icoana Sf. Glicherie mica de tot, neinteligibila, in timp ce „icoana” par. Sofian Boghiu destul de vizibila (asta ca termen de contradictie). Cam mult tupeu, tinand cont de „tocanita” postata acolo. Mai mult discernamant nu strica! Iarta-ma!

  1. 24 Martie 2011 la 16:04

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: