Prima pagină > Apusul, Atitudine, Gînduri, Ortodoxie > Hristos vs căldicimea

Hristos vs căldicimea

– Cuvinte de neuitat culese din Saptamana Patimilor –

iisus-hristos-17.jpg

Sfantul Ioan Gura de Aur: Cuvant la Sfânta si Marea Luni:

Eu sunt prietenul tău, capul tău, sunt fratele tău, soră, mamă, toate, şi nu voiesc alta decât să fii şi tu prietenul Meu. Eu am fost sărac pentru tine, cerşetor pentru tine, am fost răstignit pentru tine, am fost pus în mormânt pentru tine, în cer mă rog Tatălui pentru tine şi am venit pe pământ ca mijlocitor pentru tine la Tatăl. Tu eşti Mie totul, frate împreună moştenitor, prieten, membru.

Ce doreşti mai mult?

Pentru ce te tragi îndărăt de la Acel ce atât de mult te iubeşte?

Pentru ce lucrezi tu numai pentru lumea aceasta?

Pentru ce torni tu apă într-un vas fără fund?

Căci aceea face cel ce lucrează pentru lumea cea de acum.

Pentru ce voieşti tu să apuci focul şi să abaţi aerul?

Pentru ce alergi în zadar?

Toate au sfârşitul lor; arată-mi, deci, şi sfârşitul râvnei tale pentru lume. Dar tu nu poţi aceasta. Toate sunt deşertăciune. Să mergem la morminte; arată-mi pe tatăl tău, arată-mi pe nevasta ta cea moartă. Unde este cel ce purta haine împletite cu aur, cel ce şedea în trăsură pompoasă, cel ce avea putere pe viaţă şi pe moarte? Eu nu văd nimic alta decât oase şi viermi. Toate acele sunt pulberi şi vis şi umbră, un chip sec, ba nici măcar un chip.

Si dea Dumnezeu ca la sfârşit numai acesta să fie răul. Cinstea, traiul cel bun şi bogăţia sunt, negreşit, aici numai o umbră, dar cele ce au fost legate cu ele, cele ce au urmat din ele: zgârcenia, desfrânarea, acestea nu sunt umbre, ci sunt scrise în cer, fie cuvinte, fie fapte.

Cu ce ochi vom privi noi la Hristos în Ziua Judecăţii?

1.jpg

Sfântul Teofan Zăvorâtul: “Nu suntem chiar asa de rai”:

Nu suntem chiar aşa de răi: din câte se vede nu facem nici un lucru de ruşine şi nici alţii nu ne socotesc chiar aşa de răi şi nu ne lipsesc de respectul şi consideraţia lor. Si pe lângă asta, nu sunt chiar oameni de rând, ci persoane însemnate.

Cel mai gros şi mai întunecat val al orbirii este tocmai aparenta bună-cuviinţă a purtării din afară şi legăturilor cu cei din jur! Să-ţi fie cât mai limpede că cele din afară nu au nici o însemnătate fără cele dinlăuntru. Buna purtare în afară e frunza, în vreme ce bunătatea dinlăuntru e roada. Frunzele smochinului făgăduiau roadă, dar Mântuitorul, neaflând nici una, l-a blestemat.

Acelaşi lucru se întâmplă şi cu orice om cu o bună rânduială exterioară, dar care stă înaintea feţei lui Dumnezeu fără o inimă cu adevărat bună şi temătoare de El.Dă-mi fiule, mie inima ta” (Pilde 23, 26) i-a spus Domnul celui înţelept [lui Solomon]. Din inimă iese tot binele şi tot răul. După cum ţi-e inima, aşa eşti şi tu înaintea Domnului. Dacă inima ţi-e mândră, atunci oricât de smerit te-ai arăta în afară, Domnul tot mândru te va socoti. Aşa e şi cu orice altceva. Şi judecarea altora e înşelătoare. Ceilalţi nu ne cunosc, dar se poartă bine cu noi, fie pentru că ne socotesc buni, fie pentru că respectă regulile de politeţe. Oare nu se mai întâmplă că cei dimprejurul nostru ne văd răutatea, dar nu ne-o vădesc din cine ştie ce socoteli ale lor? Şi nu se mai întâmplă ca unii, văzând răul din alţii, îi laudă pentru aceasta, dând astfel oarecare sare şi piper necuviinţei lor? Iar nebunii care-i ascultă continuă fără să se oprească, scufundându-se din ce în ce mai adânc în nebunie şi răutate; căci, atunci când cineva vede pe cei din jur zâmbind cu plăcere la faptele sale, înaintează în căile cele rele cu o anumită mulţumire de sine. Oare nu tot aşa am face şi noi dacă am sta să ascultăm cu atâta grijă cum ne socotesc şi ne judeca alţii?!”

Război întru cuvînt

  1. Monica
    1 mai 2008 la 19:18

    Asa este. Iar cand ii judecam pe altii, devenim ca si ei! Am trait asta pe pielea mea sau am vazut la cei din jur.
    Cel care-l judeca pe cel desfranat si se socotea pe sine mai presus, fara de acest pacat, a cazut in el. Cea care o judeca pe soacra pentru anumite fapte, le-a savarasit mai tarziu.
    Chiar as putea sa dau multe exemple. E ca o lege.
    Cat adevar e in cuvintele: „nu judeca, sa nu fi judecat!”

  2. atnana
    10 iulie 2008 la 0:08

    m-a ingrozit…..poate totusi e adevarat.daca te uiti mai atent, parca numai ai aceasi spaima ca la prima vizionare. insa, ma cutremur si daca ar adevarat si daca cineva ar putea glumi in modul acesta. hei si D-zeu nu are nevoie de literele noastre mari sau mici….

  3. gil
    12 iulie 2009 la 8:28

    monica ce esti asa de mecanica?esti protestanta?nici nu sti ce vorbesti!a nu judeca p cel ce greseste NU inseamna ca tu nu sti ca greseste si nu inseamna sa nu i spui ca greseste!!!inseamna sa nu razi ca el greseste si tu nu,ci sa te gandesti cu frica la posibilitatea d a gresi si tu ca esti om,adica sa nu te gandesti ca tu nu vei gresi!!antihrist are nevoie d oameni brutali ca tine,si securistii ii spuneau pr IUSTIN PARVU ca sa asculte d comunisti ca sant pusi d DUMNEZEU!ca asa scrie in scripturi ca „toata stapanirea e d la Dumnezeu!dar cei ca tine fara cunostinta ci doar cu ravna,fara discernamant,fac raul crezand ca fac binele!!citeste scrierile cuv AVERCHIE TUSAEV despre „a nu judeca..”si celelalte scrieri ale lui.Crestinismul nu e un drog cum ti se pare tie ,e ceva cam prea serios asa ca nu fi gura casca

  4. 12 iulie 2009 la 17:39

    gil, n-ar strica să citeşti mai cu atenţie comentariile cititorilor şi să-ţi dozezi vorbele cu ceva dragoste, sau măcar un minim respect. Ca să fii citibil, nu de alta.

  5. gil
    15 iulie 2009 la 10:01

    multumesc frate Hristofor pt ca vorbesti cu mine dar monica nu a inteles nimic din articol,vorba si a cuv Averchie:daca vedem ceva rau la frate sa i atragem atentia ,asta fiind adevarata dragoste!dar exista astazi o falsa smerenie care de fapt e o ingaduinta a raului in lume:numai zice nimeni rau de homosex,de desfranare,de eretici,d antihristii d conducatori..asta find frica si lasitate dar unii ii spun smerenie-io atat m am priceput sa spun,mai mult cititi ce scrie cuv Averchie,dar nu inteleg d c nu au citit pana acum,sau d c nu au priceput,la fel nu inteleg cum au curaj sa se numeasca crestini cei necunoscatori ai credintei,fanaticii fricii,bagatorii in seama..adica sant multi la comentarii care sant atat d aiurea incat am cunoscuti care nici nu mai cauta p net informatii despre credinta din cauza multor bagareti ce nu au minim d cunostinte crestine,toate bune!

  6. gil
    15 iulie 2009 la 10:07

    ..si asa gandesc eu ca il ajut p frate,spunindu i sa fie mai atent,a l lauda cind nu stie religie si vorbind ii abureste si p altii-cred ca e greseala,deci nu rautatea e cea care ma face sa vb mai direct,cu toate ca rautate ar trebui impotriva celor c au credinta antihristica:ecumenista,serghianista,desfranata..pai spune monica:imi pare rau ca am vb d rau pe desfrinati:dar d unde stie ca sant desfrinati s auitat la ei?pai nu ar treb sa se mai uite la emisiuni cu desfranati

  1. No trackbacks yet.

Lasă un comentariu